Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 15 av 21
Liker Tre7Liker

Tråd: Voksende rumpetroll

Skravlekjerring Grisling sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Elverum
    Alder
    34
    Liker mottatt/gitt
    191/321

Standard Voksende rumpetroll

Trulta i huset har fanget noen rumpetroll for et stykke tid siden og laga en liten dam til dem i en trillebår. Trudde egentlig ikke de ville vare så lenge, men nå har flere av de begynt å få bein og blitt en del større. Hun har nå bestemt seg for at hun vil ha de som kjæledyr, men siden jeg ikke aner noe om slikt hadde det vært interesant å høre om noen vet hvordan man best bør legge opp så de kan trives og utvikles og for videre hold av de hvis de blir til noe mer enn bare rumpetroll med ben

Skravlekjerring CamStatic sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    24
    Liker mottatt/gitt
    711/633

Standard Sv: Voksende rumpetroll

Det lureste man egentlig kan gjøre med rumpetroll, er å slippe de ut igjen når de har fått bein og blitt litt større.
    Ifølge norsk lov så er det lov til å fange inn rumpetroll og oppfostre dem, men å beholde norske villdyr som kjæledyr for "alltid" er ikke lov. (hvis jeg husker korrekt)

Hvis dere har lyst på frosk, så vil jeg anbefale å heller kjøpe en tropisk lettholdt art. Jeg vet ikke hvordan det er med norske amfibier, men jeg vil tenke meg at de helst skal dvales og slikt om vinteren for å overleve. Og dvaling kan være vanskelig om man ikke vet hva man gjør.
    Da er det bedre med tropiske frosker som man slipper å dvale.
    Frosker jeg kan anbefale, er pacman, whites tree frog og melkefrosk.
    Grisling liker dette.
    My best friends are coldblooded...

We tend to be afraid of snakes, sharks and spiders, but we love puppydogs and seals.. Once people see these animals in a different angle, it can change their mind. These are beautiful creatures, and they have every right in the world to live on this planet. - Rex Weyler

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Elverum
    Alder
    34
    Liker mottatt/gitt
    191/321

Da får jeg heller si til henne at hun skal slippe de fri når de har blitt litt større Hvordan er de froskene du nevnte å holde? Må de ha stort område for å trives? Vet egentlig null og nada om frosker

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    24
    Liker mottatt/gitt
    711/633

Pacman er vel den minst krevende frosken. Og de er også dritkule, haha.
    Den kan fint bo i et terra på 40x40x40, hvor du har ca 1/3 fuktet jord (de liker å grave), en grunn vannskål (pacmans er ikke flinke svømmere, så de kan faktisk drukne om det er dypt vann. ) og at temperaturen ikke går lavere enn 24, og ikke høyere enn 29. På sommeren bruker jeg ingen ekstra varme til noen av dyra mine (er jo konstant 25-27 grader i rommet her nå), men til vinteren kan det være greit å ha en liten varmematte slik at frosken ikke fryser.

White's er heller ikke krevende frosk, og selv om de er litt styggsøte, så digger jeg dem. De krever noe større terrarium, gjerne med en badedel (igjen, ikke dypt, da disse ikke er svømmefrosker), mye å klatre i, og jord som substrat. Disse er det greit å ha en fogger til (automatisk regnsystem)

Melkefrosk kan jeg ikke noe om, men jeg vet at Munken på forumet her har en slik en, så hun kan sikkert fortelle mer om den når hun kommer hjem fra ferie.. Du kan jo bare gi navnene videre (Pacman/Horned frog, white's tree frog, og milkfrog) og be de titte litt på internett og se hva som eventuelt faller i smak.
    Grisling liker dette.

We tend to be afraid of snakes, sharks and spiders, but we love puppydogs and seals.. Once people see these animals in a different angle, it can change their mind. These are beautiful creatures, and they have every right in the world to live on this planet. - Rex Weyler

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Elverum
    Alder
    34
    Liker mottatt/gitt
    191/321

Så kjempebra, da skal jeg snuse litt på nettet med henne så kan hun titte litt på de selv

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Elverum
    Alder
    34
    Liker mottatt/gitt
    191/321

Viste henne bilder av de forskjellige froskene nå så valget falt på pacman så da er det bare å lese litt opp om den typen før vi kan få tak i en

feriemodus Siton sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    bartebyen
    Alder
    25
    Liker mottatt/gitt
    197/92

Kan frosker faktisk drukne? Trodde alle frosker kunne svømme jeg
    Hvor får man egentlig tak i en kjæledyr frosk?

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    24
    Liker mottatt/gitt
    711/633

Haha, ja, frosker kan faktisk drukne. Ikke alle som er egnet for å svømme.

Pacman, ja! xD De er kjempeartige. Og spiser dessuten ALT. Jeg forer min lille nå på melorm, neontetra (småfisk) og sirisser, og den større pacman'en med zophobas, siriss, kakkerlakker, møll og mus. Frosker skal ikke ha mus/gnagere så ofte, så de slipper å ha mus i frysern om de ikke vil ha det. Kjøp èn mus hver 10 dag, og for den på samme dagen.

Pacman blir ofte fremstilt som veldig aggressive, men hittil har jeg ikke merket noe aggressivitet hos mine.

Og, som med alle amfibier, så kan du håndtere litt om du har rene hender (vask hendene UTEN såpe), men håndtering skal allikevel være forholdsvis minimalt. Grunnen til dette er fordi amfibier absorberer alt igjennom huden, og vårt fett og bakterier som er på hendene kan være skadelig for dem.

Amfibier er også ulovlige som kjæledyr i Norge, så sånn sett kan man jo undre seg hvorfor jeg er imot å beholde dyr man finner ute.. Forskjellen er bare det at viltfanget dyr har det best i det fri. Ofte er det vanskelig å få dem til å spise, og dessuten så er alle norske dyr fredet, og diverse amfibier er nå i faresonen for å være utryddningstruet. (Norsk frosk tror jeg allerede er utryddningstruet?)
    Fangenskapsfødte dyr er det litt anderledels med, ettersom at man da ikke forstyrrer den naturlige balansen ute med dyr.

Både pacman, whites tree frog og melkefrosk er på positivlisten. Disse froskene "kan" være litt vanskelige å få tak i i Norge, men si ifra når de er klare for en i hus, så skal jeg "pull some strings" for å se om jeg får til noe..
    Grisling liker dette.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Elverum
    Alder
    34
    Liker mottatt/gitt
    191/321

Ja det hadde vært kjempefint Hun ville helst ha en i dag, men etter mye overtalelse så skjønte hun at vi burde lese litt mer om arten så den kan få det optimalt. Vil et stort akvarie være greit nok til å lage bosted til frosken for?

Regnet med at de stadig var ulovlige her i Norge, men samtidig så er det kanskje litt lettere å se igjennom fingrene med en frosk enn hvis hun hadde kornsnok eller pyton som egentlig er hennes førstevalg......(drømmen er vist en anakonda og en varan, men der satt jeg foten ned )

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    24
    Liker mottatt/gitt
    711/633

Haha, hør på jenta har fått dilla.
    Frosk i dag får man nok ikke. De er absolutt ikke så lett å skaffe, med mindre dere kjører til Sverige for å hente. Uansett er det lurest å lese om alt du kan komme over først, slik at dere er sikker på at dette er noe dere kan se for dere å ha i hus de neste 6-7 årene.

Akvarium funker greit nok som terra til en pacman frosk, men sørg for at det er god lufting i toppen. Hvis dere ikke har katter eller andre dyr/yngre barn som kan finne på å ta frosken, så trenger dere ikke noe "lokk". Akvariumlokk blir for tett for landlevende dyr, så om dere må ha noe for å forhindre at dyr eller barn plager frosken, så må det være en slags nettingtopp. Dette burde ikke være vanskelig å fikse, eventuelt gjøre litt mekking selv og bruke myggnetting eller annet liknende.

Folk flest er ikke klar over at frosker og skilpadder er ulovlige, så sånn sett så er det "lettere å se igjennom fingra" for andre folk.. Men om politiet skulle komme til dere pga en anmeldelse, så er det samme konsenkvens som hvis dere skulle bli tatt med en kornsnok.

Vil også si at Anaconda, foruten størrelsen, stinker helt forjævlig, de er faktisk en av de få reptilene jeg ALDRI kunne tenkt meg å ha i hus. Men om hun er keen på varaner så kan jeg også anbefale dvergvaran når hun er moden nok for å ta seg av et litt mer krevende dyr. (dvergvaran er også på positivlisten)

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Elverum
    Alder
    34
    Liker mottatt/gitt
    191/321

Ja hun er egentlig ganske ekstrem, når vi er i dyreparker har det altid vært reptilavdelingen vi må gå på først og så helst være der hele tiden, de andre dyra har ikke vært så viktige Hun har fått holde flere forskjellige slanger i bla regnskogen hjemme i danmark og amadeusparken her, sistnevnte var en liten pyton mener jeg og den ble hun stående å stryke på og susse på og måtte slepes hyldende derfra når vi måtte dra

Leste litt om pacmanen på nettet nå og ble faktisk overaska over at det var så lang levetid på de ( var vel rundt 7 år i snitt? ) Fant ingen sider på norsk, men var en del på engelsk så kommer til å ta litt lengre tid å lese igjennom. Viste henne en video på youtube hvor en pacman ble fora med en liten levende mus, men det syns hun var helt greit, skulle vist starte eget opdrett med ørkenrottene sine så kunne hun fore den og kornsnoken ( når hun fikk det ) med egenproduserte ørkenbebiser

Har planlagt tur med henne til reptilparken i sommer, men litt nervøs for om jeg i det hele tatt får henne med ut derfra og hvor mange dyr hun vil prøve å smugle med seg i lommene Men som jeg sa til henne, at siden jeg ikke har noe peiling på å holde slike dyr så vil jeg først sette meg godt inn i det og så får hun tenke seg godt om før det blir tatt en endelig beslutning

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    24
    Liker mottatt/gitt
    711/633

haha, så koselig da! For en drømmeunge! Hvor gammel er hun, btw?

Pacmans blir det faktisk en ganske solid alder på, ja.. som med de fleste herptiler, så lenge de blir tatt godt vare på.

Hvis det er noe ved de engelske faktaarkene om pacmans du stusser over, så ikke nøl med å spørre.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Elverum
    Alder
    34
    Liker mottatt/gitt
    191/321

Hun har akkurat blitt 6 år, men har altid hatt en brennende interesse for slanger, insekter, frosker ol. Nåde den som tråkker på en maur, bille ol her for de er jo så søte og hennes venner Hun sendte bestefaren sin ut for å få tak i en kornsok til henne og bestemoren får vite hun er en pingle siden hun ikke tørr holde i en slange

Siden hun enda er så liten så vil det jo bli meg i første omgang som må ha hovedansvaret for en evt frosk, hun har delansvaret for ørkenrottene og må fore de, gi de nytt vann og rense buret og slik har det vært med rottene hun hadde før også.

Ja det skal jeg gjøre, har ikke fått lest de sidene så nøye igjennom enda, men tenkte å sette meg ned her til uka for å kikke nærmere på de

Skravlekjerring MonicaS sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Råde
    Alder
    32
    Liker mottatt/gitt
    82/187

Jeg husker når vi var små hadde vi frosk i akvariet sammen med fiskene, hadde en diger stein den satt på, og ikke vann helt opp, eller om det var en rot, usikker.

Kjøpte den i dyre butikk og krevde ikke noe mer enn fiskene vi hadde. Men trengte god plass da. Var afrikansk. Hadde den veldig lenge.

Med hatt og nese
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    nordpå
    Alder
    31
    Liker mottatt/gitt
    51/105

frøkena mi på 9 har froske dilla, men virker da som det er frosk nokk rundt her, hadde en før i kveld som komm opp på i kjeller stue vinduet og dette er noe vi opplever stort sett daglig.
    de få gangene de har kommet in har frøkena fådt oppdrag og tadt de ut.
    ser egentig for meg at hun etter hvert kan finne på og annsakffe seg noe slik ( les en del år).
    er det mye jobb med rengjøring ol?
    R.I.P. Kompis

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Tags for this Thread

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine poster
  •