Her er tusenbeinet:
Vitnamesisk annan pinne:
Det kommer nok flere bilder etterhvert av de andre
Nå har jeg oppdaga en ny verden med masse fine lovlige kryp.
Har fått veldig interesse for ineskter av forskjellige arter. Har registrert meg på reptil forumet. Det er veldig spennede å lære om forskjellige arter. Har også fått tak i en kjempe fin insektbok.
Var på insektmesse i Oslo i mars. Ser fram til neste messe i sept(?)
Nå har jeg tusenbein (Trigoniulus sp."fire-leg")og vitnamesisk annan pinne, sirisser og melormer. melorma er ment som ekstra snacks til skorpiona hvis de vil ha det.
Til uka får jeg to skorpioner. En keiser og en annen art. De skal bo hver for seg.
Antageligvis på lørdag henter jeg rosenbillelarver.
Enten i dag eller i morgen kommer det dubia kakelakker i posten.
Seinere utpå våren/sommeren skal jeg skaffe to pinnedyr arter: Extatosoma tiaratum og Eurycantha calcarata. Venter bare på at bringebærbladene skal begynne å vokse og at det blir varmt nok ute til å sende de i posten.
Må nok også få kjøpt meg en til fryser så jeg får fryst ned masse blader til vinteren.
Det her er virkelig en spennede hobby.
Her er tusenbeinet:
Vitnamesisk annan pinne:
Det kommer nok flere bilder etterhvert av de andre
Sist endret av Cornelia : 06-05-10 kl 07:00
Jeg leter også etter Extatosoma tiaratumDe er kjempefine!
Hvordan er det å ha tusenbein?
Wanting people to listen, you can't just tap them on the shoulder anymore. You have to hit them with a sledgehammer.
Så gøy!
Hva er den andre skorpion-arten du får? Jeg er også på jakt etter en skorpion-art, men jeg klarer ikke helt å bestemme meg for hvilken.
My best friends are coldblooded...
We tend to be afraid of snakes, sharks and spiders, but we love puppydogs and seals.. Once people see these animals in a different angle, it can change their mind. These are beautiful creatures, and they have every right in the world to live on this planet. - Rex Weyler
Håper på å få tak i de pinnedyra etterhvert.
Tusenbeinet er nattaktiv så jeg ser det kun hvis jeg har en våkennatt. og det har jeg av og til heldigvis.Om dagen ligger den under en stor rot. Gjør lite av seg egentlig. Den arten jeg har spiser kun blader og jord så det er ganske enkelt. Ønsker meg flere.
Skorpionene kom i går. begge har det bra.
Her er bilde av Pandinus cavimanus:
Dubia kakelakkene kom også i går
Nå har jeg fått masse mere tusenbein. to nye arter.
Her er 2 av hvert kjønn (juveniler) Epibolus pulchripes:
3 adulte (egentlig 4 men den døde etter 2 dager, var veldig svak etter reisa med posten) og 3 juveniler av Mardonius parilis:
De adulte er fremme hele dagen. Det er morro å få sett. Er veldig glade i eple og pære + fiskefòr.
Den ene har alerede vært på rømmen. Hadde gått gjennom to store rom før jeg fant den om mårran. Har fått tetta rømningsveien nå.
Har planer om å skaffe meg et par kjempe snegler hvis jeg får tak i det.
Sjekka terra til billelarvene, noen har blitt til kokonger, andre ikke. Er igjen 7 larver nå og de er store, tipper L4.så det er like før de begynner å lage kokong. Når jeg kjøpte de fikk jeg med to kokonger. Blir spennede.
Det er gøy å følge med på skorpionene, spesielt under mating. Følger rådet ditt (cam) med å gi de maten med pinsett. Det funker best. Men må gå noen runder før de endelig tar sikkelig tak i insektet og holder det fast å begynner å spise. Keiseren liker å ta med seg maten nedi hula og spise for seg sjøl. Før ho hadde gravd ut hula måtte jeg legge på plass barken så ho fikk gjemme seg å spise i fred. Han andre (P.cavimanus) bryr seg ikke i det hele tatt om jeg står å ser på. Har enda ikke fått sjansen til å ta en bilde av keiseren. men det kommer vel.
Må legge ved et bilde av Olga. Ho har blitt mye større nå. Skifta ham i natt( kan ses rester av det på bilde)
![]()
Så fin! Tror noen av mine er fullvoksne nå. De har blitt litt breiere bak på halen.
Wanting people to listen, you can't just tap them on the shoulder anymore. You have to hit them with a sledgehammer.
Bokmerker