Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Slangefrykt, Bill snakker

Skravlekjerring CamStatic sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    24
    Liker mottatt/gitt
    711/633

Standard Slangefrykt, Bill snakker

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=IaJaTIR_0iM"]YouTube- Snake fears on the rise[/ame]

Kanskje dere lærer noe.
    My best friends are coldblooded...

We tend to be afraid of snakes, sharks and spiders, but we love puppydogs and seals.. Once people see these animals in a different angle, it can change their mind. These are beautiful creatures, and they have every right in the world to live on this planet. - Rex Weyler

fransk snute Snøball sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Frankrike
    Alder
    32
    Liker mottatt/gitt
    281/365

Standard Sv: Slangefrykt, Bill snakker

Interessant.

Jeg var redd for slanger da jeg var liten, men synes ikke så mye det var kun fordi jeg ble fortalt at slanger er farlige. Det finnes også mange dyr som er redd for slanger, det er instinkt (snakker om store dyr som ikke kan være mat for slanger). Jeg tror det er delvis instinkt hos mennesker også.

Nå er jeg ikke lenger så redd (og enda mindre etter å ha blitt kjent med deg her inne), men jeg lurer fortsatt hvorfor det er så spesielt med slanger (og edderkopper til en viss grad). Jeg vet ikke om jeg har funnet noe lurt, men jeg tror det kan være fordi de ikke har bein eller arm eller noe sånt. Ingenting. Og de klarer å bevege seg relativt fort, på bakken eller (enda mer underlig) i vannet. Det er fascinerende, men også det gjør redd. Vi er alltid spontant redd (i ulike grader) for hva er veldig annerledes enn oss. Den første reaksjonen kan bli rettet på av fornuften etterpå, men den finnes.

Det er den eneste forklaringen jeg kommer på for øyeblikket.
    Matematikere er som franskmenn. Snakker man til dem, oversetter de det til sitt eget språk, og så er det straks noe helt annet.
    Wolfgang von Goethe

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    24
    Liker mottatt/gitt
    711/633

Mye av den grunnleggende frykten kommer nok fra religion, tro det eller ei. (Og Bill er jo også så vidt innom temaet her også)

I Bibelen er slanger onde. Og i vår kultur har slanger alltid vært "onde". Og det er ikke å legge skjul på at gamle troer, selv noe så utvasket og en smule "fjollete" som hele Adam og Eva-slangen, sitter godt plantet i mennesker, selv på de som ikke regner seg selv med som noe særlig Kristen.

Og så klart, Hollywood filmer. Alle folk har en mening om slanger, fordi vi alle har sett dem enten på TV eller i virkeligheten på en eller annen måte. Bare ordet "slange" er jo negativt-ladet, og er et ord man kan bruke på slu mennesker.

Men selve problemet er når folk lager opp en slags fantasi-mening om slanger, og tror de vet hva slangens intensjon er. At slanger er ute etter å skade deg. At de vil komme etter deg. Begge disse to er fullstendig tull. Er du ikke liten nok til å spises, så vil den ikke ha noe med deg å gjøre, hverken på "godt eller vondt". Som Bill sier i videoen, giften slangen har er ikke ment for deg, den er ment for maten sin.

En slange vil alltid prøve å stikke av først. Om en hoggorm ligger på en plass hvor den kan være til fare for enten deg eller barna dine, så er det virkelig ikke verre enn å bare finne en lang pinne og dytte den vekk til den selv "løper". Det er lite trolig at den vil komme tilbake. Det er en skam at så vakre dyr skal bøte med livet fordi folk ikke har den eneste peiling om dem.

Om man bor i et område med mye hoggorm, så betyr det også at det er mye byttedyr der. Mus, rotter. Hoggorm er minst like effektiv musejeger, om ikke bedre, enn katta di. Om man ikke vil leve med hoggorm, så må man enten flytte, eller bli kvitt byttedyrene den lever av. Å drepe hoggorm har ingen hensikt, det er dessuten strengt ulovlig.

Her er blant annet en film fra en kar på reptilfreaks som viser og forteller veldig godt litt om hoggorm. Jeg foreslår dere alle tar en titt på den.

Bottomline blir, vi er i 2010 - det er virkelig på tide å avmystifisere slanger, og begynne å heller se på dem som nyttedyr fremfor ondskap. Alle som eier reptiler vet at dette er en jobb vi har, og om det betyr at jeg kan endre et par menneskers syn på slanger, så betyr det alt for meg.

We tend to be afraid of snakes, sharks and spiders, but we love puppydogs and seals.. Once people see these animals in a different angle, it can change their mind. These are beautiful creatures, and they have every right in the world to live on this planet. - Rex Weyler

fransk snute Snøball sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Frankrike
    Alder
    32
    Liker mottatt/gitt
    281/365

Men Cams, det er stadig færre mennesker som har hørt om Bibelen eller bryr seg om hva Bibelen sier, og det er fremdeles mange som frykter slanger... Jeg hadde ikke knyttet det til religion som hovedårsak... den andre årsaken du nevner ser mer troligere i mine øyne : er ikke mye flere påvirket av kino enn av Bibelen i våre dager?

Jeg vet forøvrig minst om et sted i Bibelen hvor slanger ikke er ment som "onde": Jes 11

" Ku og bjørn går og beiter,
    deres unger roer seg i lag,
    og løven eter halm som oksen.
    8 Spedbarnet leker ved hoggormens hule,
    og veslebarnet rekker hånden
    ut mot hulen der giftslangen holder til.
    9 Ingen skader og ødelegger noe
    på hele mitt hellige fjell.
    For landet er fylt av kjennskap til Herren,
    som vannet dekker havets bunn. "

Det er interessant, fordi teksten snakker om den forløste verden, når alt det onde blir borte. Og la merke til at det finnes slanger, også giftige slanger, i denne forløste verden. Ingen skapning er ond i seg selv ifølge Bibelen...

"For du elsker alt som er til, du vemmes ikke over noe av det du har skapt – hvordan skulle du kunne skape noe du hatet? 25 Hvordan skulle noe kunne bestå som du ikke ønsket? Eller hvordan skulle noe bli holdt oppe som ikke var blitt til ved din befaling? 26 Men du lar alle ting bestå, Herre, for de er dine, og du elsker alt som lever." (Visd 11, 23-26)

--------------------------

Jeg er veldig enig med deg hva hoggorm angår. Man burde ikke drepe dem. Der jeg bodde før var det mange hoggormer i fortiden. Folk fra bygda fikk dem bort ved å få en annen type slang til å bo der, men jeg kommer ikke på navnet, kjenner bare et navn på dialekt som Wikipedia ikke kjenner. Hmm, kanskje hierophis viridiflavus, dvs gulgrønnpilsnok? Den slangen spiser andre slanger, og spesielt hoggormer. Det var bedre gjort fra disse menneskene enn å bare drepe slanger og etterpå ha problemer med rotter og muser. Det tok noen år før det virket, men i dag er det veldig få hoggormer der. Gulgrønnpilsnoker (hvis det egentlig er arten jeg vil snakke om) er forøvrig morsomme slanger, ikke meget store, men veldig aggressive, de prøver alltid å skremme deg vekk når de vet ikke hva de skal gjøre. De er ikke giftige og de gjør ikke så vondt når de biter. Jeg liker å leke med dem når jeg får anledning.

Jeg har hørt (uten å ha noen direkte erfaring om dette) at hester får panikk hvis det er en slang som ligger på veien. Hester er jo ikke mat for slanger og byrde ikke bry seg i det hele tatt! Hvorfor? Er det ikke et tegn at de vet, på instinkt, at (giftige) slanger kan være farlige? Har vi ikke det samme instinktet?

Jeg har en venn som bor i Oklahoma, USA, i et områd hvor det finnes mange klapperslanger. En gang i året er det en stor jakt etter klapperslanger, med menn, kvinner, barn. De har pinner og sekker og fanger dem levende. Det er ikke rart at en stykk klarer å fange 6/7 slanger på denne spesielle dagen. De blir levert til farmasøytiske selskaper for å lage medisiner med giften deres. Resten av året får klapperslanger være i fred.

Han fortalte meg at klapperslanger er særlig redd for hester, fordi hester blir så redd når de treffer en slang at de... hmm, vet ikke hva det heter på norsk... når en hest tråkker foran seg som en gal, og slår hardt bakken med sine klover? Da har slangen ingen sjans til å overleve om den ikke flykter raskt. Det han har opplevd selv, for han rider ofte i skogen.

Folk der i Oklahoma synes klapperslanger er farlige fordi det hender at de befinner seg i steder de ikke kan flykte fra, og da vil de forsvare seg. Min venn fant en dag en stor klapperslang der han har søppler (trolig pga av rottene...). Begge ble veldig overrasket (mannen og slangen) og slangen ikke kunne flykte eller gjemme seg. Vennen min hadde en spade i hånden og ble nødt til å drepe den etter at den prøvde til å bite ham. Alt skjedde veldig raskt, sa han... Flere dør hvert år i sånne omstendigheter eller fordi de har tråkket på en slang ved å løpe i naturen, før slangen klarer å flykte fra dem.

Det jeg ville si er at giftige slanger kan være farlige... men jeg er enig, mennesker er enda farligere og oppfører seg så ofte fryktelig dumt mot slanger!
    Matematikere er som franskmenn. Snakker man til dem, oversetter de det til sitt eget språk, og så er det straks noe helt annet.
    Wolfgang von Goethe

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    24
    Liker mottatt/gitt
    711/633

Sitat Opprinnelig skrevet av Snøball Vis Innlegg
    Men Cams, det er stadig færre mennesker som har hørt om Bibelen eller bryr seg om hva Bibelen sier, og det er fremdeles mange som frykter slanger... Jeg hadde ikke knyttet det til religion som hovedårsak... den andre årsaken du nevner ser mer troligere i mine øyne : er ikke mye flere påvirket av kino enn av Bibelen i våre dager?
    Det er vanskelig å si, men det er virkelig ikke å gi slipp på at Bibelen har hatt sitt å si når det kommer til en del av slangefrykten.

Jeg har hørt (uten å ha noen direkte erfaring om dette) at hester får panikk hvis det er en slang som ligger på veien. Hester er jo ikke mat for slanger og byrde ikke bry seg i det hele tatt! Hvorfor? Er det ikke et tegn at de vet, på instinkt, at (giftige) slanger kan være farlige? Har vi ikke det samme instinktet?
    De gjorde jo en undersøkelse på nettopp dette for ikke så lenge siden, og mente at frykten for edderkopper og slanger og andre "ekle dyr" sitter plantet i oss.
    Men jeg tror forskjellen på dette, er noen har en respekt for dyret, ergo sunn frykt, mens andre har hysterisk frykt/fobi. Frykt kan komme i mange former. Og en respektiv frykt for ting som er farlig, har alle mennesker og dyr som har noe vett i skallen. Men jeg tror FOBISK frykt er noe som vi lærer av enten media eller av andre med lik frykt.
    Hvorvidt hvorfor hester reagerer slik de gjør aner jeg ikke, men bikkjene mine har absolutt ingen sunn forståelse for at slanger biter.. Noe Dakota fikk oppleve for noen måneder siden.. og har enda ikke forstått at man skal holde nesa si unna. >_>
    Hester er jo forøvrig veldig flyktige dyr, og jeg har jo sett hester som klikker fullstendig i vinkler av bare å høre vinden blåse... Så jeg klarer ikke helt å ta deres frykt så veldig seriøst før jeg vet mer om dem.

Jeg har en venn som bor i Oklahoma, USA, i et områd hvor det finnes mange klapperslanger. En gang i året er det en stor jakt etter klapperslanger, med menn, kvinner, barn. De har pinner og sekker og fanger dem levende. Det er ikke rart at en stykk klarer å fange 6/7 slanger på denne spesielle dagen. De blir levert til farmasøytiske selskaper for å lage medisiner med giften deres. Resten av året får klapperslanger være i fred.
    Jeg så et interessant program her om dagen, som handlet om klapperslanger i USA, og nettopp denne "Rattlesnake round-up" som er så innmari populær der borte.
    De har en svær "messe" i Texas hvor slanger slaktes, spises og utnyttes for å lage belter og sko og alt mulig annet dilldall.. masse-slakt av slanger, med andre ord.
    Hvordan de finner disse klapperslangene, er å følge lyden de lager med hale-ranglen sin. Hva disse dumme menneskene IKKE forstår, er at de framskynder en evolusjons-prosess som allerede over bare et par tiår, hvor vi ser frem til en framtid hvor klapperslanger IKKE bruker hale-ragla si lenger. Hvorfor? Fordi menneskene som jakter på disse med rangler, finner jo ikke de som ikke rangler. Og dermed er man igang med en selektivt oppdrett av klapperslanger som ikke lager lyd.
    Resultatet av dette er at ørkenen kommer til å bli et mye mer farligere sted å ferdes, fordi slangen vil bite fremfor å fortelle deg å gå vekk...

Så jeg vet ikke helt, jeg. Jeg støtter det ikke. Om slangene hadde blitt fanget inn, melket for gift og sluppet ut igjen ville det vært en annen sak. Men dessverre er klapperslangekjøtt og kinn veldig populært.

Folk der i Oklahoma synes klapperslanger er farlige fordi det hender at de befinner seg i steder de ikke kan flykte fra, og da vil de forsvare seg. Min venn fant en dag en stor klapperslang der han har søppler (trolig pga av rottene...). Begge ble veldig overrasket (mannen og slangen) og slangen ikke kunne flykte eller gjemme seg. Vennen min hadde en spade i hånden og ble nødt til å drepe den etter at den prøvde til å bite ham. Alt skjedde veldig raskt, sa han... Flere dør hvert år i sånne omstendigheter eller fordi de har tråkket på en slang ved å løpe i naturen, før slangen klarer å flykte fra dem.

Det jeg ville si er at giftige slanger kan være farlige... men jeg er enig, mennesker er enda farligere og oppfører seg så ofte fryktelig dumt mot slanger!
    Nå er det jo slik at dette er DØDELIGE slanger, og da blir det en helt annen sak.
    Hva jeg først og fremst snakker om, er folk som dreper vanlig Europeisk hoggorm, som ikke i utgangspunktet er hverken dødelig, eller spesielt aggressiv.

Tags for this Thread

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine poster
  •