Planten er ikke årsak for algene. Alger kommer av for mye næring i vannet som enten betyr at det er for mye lys i akvariet evt feil lystone, eller at det rett og slett må byttes vann oftere og rense filtermassen. Kan også komme av for slapp filterpumpe om den ikke renser vannet godt nok.
Hvor stort er det, hvilken plante er det, hvilket lys og hvor lenge er det på? Bytter du vannet/renser filter ofte?
Beste planten til små akvarier synes jeg er Anubias (barteri), krever lite lys vokser sakte og blir ikke høyere enn ca 10cm om man plukker bort avleggerne ofte. Den vokser også på steiner og røtter.
Ble litt mange spørsmål, men det er vanskelig å stoppe algevekst om man ikke vet noe om akvariet og hvor mye stell det får![]()
Har en del alger jeg og, flere planter hjelper, og lys som er egnet for plantevekst vil hjelpe mye også.

LinkBack URL
About LinkBacks

Svar med sitat
). Det står 60 cm fra spottene i taket, men spotten rett over har gått, mens den ved siden av er vendt mot akvariet. Jeg har ikke lyset mye på egentlig, skrur det på i 6 tiden om ettermiddagen, og til jeg legger meg, men er av da hele natten og hele dagen. Har masse vinduer så lyst er det jo egentlig her sålenge det er lys ute
Det vil kampfisken sette pris på også!

Bokmerker