Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Planter som ikke danner så sinnsyke mengder alger..?

Skravlekjerring Marita sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Liker mottatt/gitt
    641/834

Standard Planter som ikke danner så sinnsyke mengder alger..?

Planten til Fredrik har begynt å danne så sinnsykt med alger.. Kjøpte den i oktober, og den var veldig snill frem til ca i april, og nå blir det så fort algete at jeg vil bytte ut planten!
    Har dere tips til en litt mer lydig plante, som egner seg i et lite akvarie?

Skravlekjerring SunnyBunny sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Sunnmøre
    Alder
    22
    Liker mottatt/gitt
    132/140

Standard Sv: Planter som ikke danner så sinnsyke mengder alger..?

Planten er ikke årsak for algene. Alger kommer av for mye næring i vannet som enten betyr at det er for mye lys i akvariet evt feil lystone, eller at det rett og slett må byttes vann oftere og rense filtermassen. Kan også komme av for slapp filterpumpe om den ikke renser vannet godt nok.

Hvor stort er det, hvilken plante er det, hvilket lys og hvor lenge er det på? Bytter du vannet/renser filter ofte?

Beste planten til små akvarier synes jeg er Anubias (barteri), krever lite lys vokser sakte og blir ikke høyere enn ca 10cm om man plukker bort avleggerne ofte. Den vokser også på steiner og røtter.

Ble litt mange spørsmål, men det er vanskelig å stoppe algevekst om man ikke vet noe om akvariet og hvor mye stell det får
    Har en del alger jeg og, flere planter hjelper, og lys som er egnet for plantevekst vil hjelpe mye også.

Medlem siden
    Mar 2008
    Liker mottatt/gitt
    641/834

Oj, masse spm! Det er et lite akvarie, 8 liter, og inneholder en stk kampfisk og en plante og litt leker(). Det står 60 cm fra spottene i taket, men spotten rett over har gått, mens den ved siden av er vendt mot akvariet. Jeg har ikke lyset mye på egentlig, skrur det på i 6 tiden om ettermiddagen, og til jeg legger meg, men er av da hele natten og hele dagen. Har masse vinduer så lyst er det jo egentlig her sålenge det er lys ute

Jeg har sånn sirkulasjonspumpegreie, men ikkeno filter. Også har jeg en algemagnet som visstnok skal hjelpe Det gjorde den ikke
    I begynnelsen alga det aldri, i vinter, men nå alger det allerede etter en uke. Derfor jeg lurte på om det var plantenes skyld! Hmm!
    Plantenavnet husker jeg ikke, men det er en lange smale blander iallefall, vokser ikke så fort, og visstnok enkle å holde ifølge dyrebutikken..Sånne nybegynnerplanter

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Sunnmøre
    Alder
    22
    Liker mottatt/gitt
    132/140

Du kan jo se om du får tak i litt flyteplanter slik de blokker ut lyset litt, siden det er kampfisk så er det ikke nødvendig med filterpumpe så sant du bytter lite vann ofte. Eller skaff ett par til nybegynnerplanter, kanskje ikke så mye plass. Javamose og javabregner er gode enkle planter også.

Er fisken ny btw? Det vil isåfall være forklaringen på de plutselige algene. Planter trenger lys i maks 8-10 timer, mer fører til alger, greiest å synkryonisere med dagslyset ute, å heller ha lyset på så lenge det er lys ute avhengig av årstid. Derfor greit å ha eget lys til tanken med timer.

Bytt ut lekene med planter om du kan Det vil kampfisken sette pris på også!

Medlem siden
    Mar 2008
    Liker mottatt/gitt
    641/834

Okei! Fisken kjøpte jeg i november, så han er ikke ny nei!
    Og lekene er han så glad i. Det er et slott og en borg, og han svømmer og styrer i de hver dag. Inn en dør, ut en annen osv. Ser faktisk ut som han leker! Haha!
    Men skal se om jeg får tak i en flyteplante ja.
    Har ikke den største leiligheten, så har ikke mulighet til å ha uavhengig lys til han dessverre. Der han bor nå er eneste stedet han kan stå..

Snutehjelper mushi sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Tønsberg
    Alder
    25
    Liker mottatt/gitt
    512/453

Direkte sollys på akvariet er døden. Alger formerer seg som gale! Flytt akvariet hvis det får noe sol på seg i løpet av dagen.
    Wanting people to listen, you can't just tap them on the shoulder anymore. You have to hit them with a sledgehammer.

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Sunnmøre
    Alder
    22
    Liker mottatt/gitt
    132/140

Fisken liker nok masse gjemmesteder, men de former ikke noe forhold til leker Flere planter vil også fungere som skjul, i naturen bor de i tett-plantet områder i overflater og setter pris på litt gjemsel. Morro med slott og slikt, men vil anbefale å bruke liten plass til nyttige planter heller enn det, de vil
    også ta opp overflødig næring som sagt Så snart man har større akvarie kan man putte hva man vil oppi, men med liten plass burde man tenke litt mer praktisk for biosystemet.

Du kan få slike mindre clip-on lys og LED lamper fra de fleste dyrebutikker, kan jo ta en titt på akvariebutikkene i ditt område om de har noe. Ellers vil det bare bli alger desverre. Dagslys er OK men direkte sollys som Mushi sier er fyfy.

trallala
    Medlem siden
    Nov 2008
    Liker mottatt/gitt
    82/6

Når du sier at det var greit gjennom mørketida og begynte da solen titta frem igjen vil jeg holde en knapp på at det er lyset som gjør det rett og slett.

Lignende tråder

1. Alger?
    By tussi2 in forum Diverse
    Svar: 13
    Siste innlegg: 01-03-09, 22:25

Tags for this Thread

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine poster
  •