Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: ilder

Med hatt og nese
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    nordpå
    Alder
    31
    Liker mottatt/gitt
    51/105

Standard ilder

satt her og pratet litt om ildere med samboeren min.
    er det noe her som har erfarig og kan fortelle meg litt om sjarmtrollene.
    da tenker jeg på ting som:
    er dette flokkdyr?
    adferd?
    er dette dyr som kan være alene hjemme noen timer for dag?
    er det dyr som er følsomme for temperatur, da tenker jeg på om det er dyr som tåler og være ute en snartur selv på vinterstid uten og være overfølsomme?
    er av ren nyskjerrighet jeg spør
    R.I.P. Kompis

frk. Mengele
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Stavanger
    Alder
    20
    Liker mottatt/gitt
    43/35

Standard Sv: ilder

Sitat Opprinnelig skrevet av kathrin Vis Innlegg
    satt her og pratet litt om ildere med samboeren min.
    er det noe her som har erfarig og kan fortelle meg litt om sjarmtrollene.
    da tenker jeg på ting som:
    er dette flokkdyr?
    adferd?
    er dette dyr som kan være alene hjemme noen timer for dag?
    er det dyr som er følsomme for temperatur, da tenker jeg på om det er dyr som tåler og være ute en snartur selv på vinterstid uten og være overfølsomme?
    er av ren nyskjerrighet jeg spør
    Først av alt. Denne er plasser feil. Ildere er IKKE gnagere, men reinspikka rovdyr som livnærer seg på gnagere i det fri.

Dette er ikke hovedsaklig flokkdyr nei, men de kan holdes flere sammen, Jeg hadde en flokk på fire, men har nå tre stk. To av dem går fortreffelig sammen, det er et ukastrert par, altså en han og en hunne. Disse kan gå sammen utenom paringssesongen, ettersom det ikke skal bli noen unger, og hannene kan være brutale på hunnene når de er som værst i brunst. Kar nr 3, er en gammel engelsk grinebiter som ikke går sammen med andre ildere. Han er opptrent Jakt ilder til bruk i kanin jakt, og har fra før jeg fikk ham ikke lært å omgås andre ildere. I tilleg ble han kastrert før jeg fikk ham, noe som gjør at han ikke blir akseptert blandt ukastrerte ildere.
    Ukastrerte hanner har veldig vanskelig for å tåle trynet på hverandre under brunsten, så derfor bør de skilles om de sloss for mye. Av natur er de solidariske og streifer alene, du kan derfor ikke forvente at de vil gå i sammen. Alle mine tre må jeg holde adskilt for tiden ettersom ene hannen er i full brunst, og tispa er i brunst, men på vei ut takket være covinan (hormonsprøyte som får tispene utav brunst) og som sagt, den andre hannen går bare ikke sammen med dem uansett.

Av adferd er ileren ekstremt nysgjerrig og full av energi. De sover opptil 18 timer av døgnet pås ommeren og opptil 20+ om vinteren. derfor er de hyperaktive når de først våkner, da er det viktig at de får springe fra seg og.
    Ildere liker seg ute, det er derfor viktig at du lar dem springe fra seg ute, i bånd. Jeg har ingen av mine i bånd, men jeg har brukt lang tid på å få dem til å stole på meg å komme når jeg roper på dem, ikke forvent at dette fungerer for alle. Det er ikke i en ilders natur å lære seg kommandoer, forvent derfor ikke det av dem.

Det er ikke burdyr, men de kan i bur når du sover, eller evt er på jobb, men til nøds. Har du mulighet så bydd stort utebur. Da gir du dem mulighet til å bli naturlig lysregulert, noe som stimulerer brunsten og de får en mye flottere pels av det, grunnet det dramatiske pelsskiftet de går gjennom vår og vinter. Så svaret er ja, de kan gå alene noen timer i bur, men vær oppmerksom på at når du kommer til bake så har de mer energi enn en 8åring på redbull.

De er ikke overfølsomme for temperaturer, MEN, de tåler varme dårlig. Veldig mange har ilderene sine inn konstant, og kun gir dem noen turer en gang i uka, eller et par ganger. Dette gjør at ilderen ikke får de naturlige pelsskiftene i samme grad, dvs de får ikke like kraftig vinterpels som en som får mer mulighet til å være ute.

Mine bor ute om nettene midt på vinteren og greier fint å være nede i -10, så sant de har fått mulighet til å få vinterpelsen sin. Om sommeren må jeg bruke kjøleannlegg om jeg skal ha dem ute.

Ildere svetter ikke slik som oss mennesker og greier derfor ikke å bli kvitt overskudsvarme på lik linje som oss. De blir lett overopphetet, så derfor må man være skikkelig påpasselig om sommeren, eller på varme dager.

fint om en moderatur kunne plassert denne på riktig plass, dvs ikke gangerforumet.
    Sist endret av Munken : 03-05-09 kl 23:30
    BASILISK, A sort of serpent hatched form the egg of a cock. The basilisk had a bad eye, and its glance was fatal. Many infidels deny this creature's existence, but Semprello Aurator saw and handled one that had been blinded by lightning as a punishment for having fatally gazed on a lady of rank whom Jupiter loved. Juno afterward restored the reptile's sight and hid it in a cave. Nothing is so well attested by the ancients as the existence of the basilisk, but the cocks have stopped laying.”

Med hatt og nese
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    nordpå
    Alder
    31
    Liker mottatt/gitt
    51/105

fant bare ikke ut hvor tråden passet best det var derfor den ble blasert her .
    så hvist moderatorene har lyst å flytte tråden er jeg taknemmlig for det .
    at de var rovdyr hviste jeg.
    er klar over at dette er egentlig feil forum og spørre om men tok sjangse alikevell.
    takk for svar er det flere som har erfaring med ilder så setter jeg pris på svar derfra også.
    R.I.P. Kompis

Skravlekjerring CamStatic sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    24
    Liker mottatt/gitt
    711/633

Jammen kathrin, det er jo en egen kategori for ilder nede ved Andre Dyr, jo.
    My best friends are coldblooded...

We tend to be afraid of snakes, sharks and spiders, but we love puppydogs and seals.. Once people see these animals in a different angle, it can change their mind. These are beautiful creatures, and they have every right in the world to live on this planet. - Rex Weyler

Med hatt og nese
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    nordpå
    Alder
    31
    Liker mottatt/gitt
    51/105

, overså det glatt jeg.
    sån går det når man har det fortravelt til og se etter alt
    R.I.P. Kompis

Skravlekjerring Tonje! sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Bærum, Akershus
    Alder
    24
    Liker mottatt/gitt
    2100/1142

Flyttet tråden

Litz her inne har forresten hatt ildere, hun kan nok også svare på noen av spørsmålene
    Jeg driter i hvem faren din er, finn deg et annet vann å gå på - for her skal jeg bade!

tonje.org - Med egen rottedel
    bloggen min - Bare babbel
    Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig rottebur

Med hatt og nese
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    nordpå
    Alder
    31
    Liker mottatt/gitt
    51/105

takk skal du ha tonje.
    har bare sedt på de småsjarmørene.
    hadde ikke tenkt og gå til annskaffelse av.
    eller kansje en gang langt frem i tid.
    er bare veldig nyskjerrig på de.
    er det mye jobb med ilder?
    tenker da bortsett fra temming, noe som er veldig generelt hvor lang tid det tar.
    har jo fådt med meg at de må aktiviseres ganske så mye.
    R.I.P. Kompis

SkilPadda
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Akeshus
    Liker mottatt/gitt
    2/1

vel som jeg har skjønt er ildere veldig krevende og dyre og ha og leilighet/hus bør ildersikres da dem finner på MYE ugang

frk. Mengele
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Stavanger
    Alder
    20
    Liker mottatt/gitt
    43/35

Sitat Opprinnelig skrevet av kathrin Vis Innlegg
    takk skal du ha tonje.
    har bare sedt på de småsjarmørene.
    hadde ikke tenkt og gå til annskaffelse av.
    eller kansje en gang langt frem i tid.
    er bare veldig nyskjerrig på de.
    er det mye jobb med ilder?
    tenker da bortsett fra temming, noe som er veldig generelt hvor lang tid det tar.
    har jo fådt med meg at de må aktiviseres ganske så mye.

Se på ilderen som en blanding av hund og katt på speed. Den har selvstendigheten til katten, men den har hundens stimulerings behov, i tilleg til at den er i 100 omtrent så lenge den er våken (så klart er jo dette individuelt da det finnes ildere som er deilige sofagriser). Så jobb er det jo så klart, en balansert diett er viktig, gi dem rom for lek og stimuli og sørg for at de har det de trenger. Jeg har alle mine rundt meg hele tiden, om en ikke sammen alltid så lar jeg dem aldri stå lenge alene.
    Men i bunn å grunn er det ikke mer jobb enn f.eks det å ha en hund. Nå trenger ikke ilderene slike turer som hunder generelt gjør, men for å få en tillitsfull ilder er det viktig å gi den riktig oppmerksomhet.
    Det er vanskelig å bruke ordet "temme" på en ilder, da det er ekstreme individuelle forskjeller. Som valper er de ofte rabiate og klør i tennene, som de derfor vil prøve ut alt på, i denne perioden er det viktig å la dem få rase i fra seg, men også å dempe dem når de blir for ille. De må vite hvor grensen går. Et skikkelig ilderbitt gjør skikkelig vondt, og en ilder som ikke skjønner at biting er galt, kan finne på å bite og sette kjeven i lås, dette er ikke særlig behagelig. forvent ikke å få en ilder 100% bitefri, MEN, en ilder bør ikke få lov til å bite til vanlig, kun under lek. Mange ildere tar hintet når de blir rettet på, men under lek så er det naturlig for dem å bruke munnen, derfor kan du ikke forvente å bli småbitt under lek, men ilderen vet nå at den bare leker, den vil derfor ikke bite for å skade deg, men for å teste deg ut. De liker å tøye grenser, din jobb er å vise hvor grensen går.

Så om det tar mye tid med ilder er jo i bunn og grunn et definisjons spørsmål. Både ja og nei, du vil få en mye mer tillitsfull ilder, om du bruker mye tid på den, men det betyr ikke nødvendigvis at du må ha den rundt deg hele tiden, de har veldig godt av å være i fred i noen perioder for å koble ut.

Jeg har en dag i uka som hvile dag. Denne dagen går de uten mat, og de får lite eller ingen oppmerksomhet fra meg, men når jeg da kommer med mat dagen etterpå er det tre elskverdige dyr som møter meg.

Ildere tar så mye av tiden din som du bestemmer. Noen mener ilderene skal være rundt eierene hele tiden, andre mener de kan stå i bur over lengre perioder, mens andre igjen gir dem mer rom for hvile, når de trenger det.

På vinteren har jeg alle ute for at de skal få den vinterpelsen de trenger. På værste vinteren når gradestokken kryper nedover 10minus (ja slik skjer faktisk på denne kanten hehe), så sover de omtrent hele døgnet, og er kun oppe for å gå på toalettet eller å spise.
    Jeg satte opp kamera for å se hvor mye de var våkne. I løpet av døgnet var de "aktive" i gjennomsnitt en halv time. Den inkluderte spising, drikking og dobesøk. De var heller ikke spesielt interesserte i å komme inn når det var så varmt inne.

Ilderhold er på lik linje med hundehold utrolig forskjellig fra person til person. Det viktigste er at du finner en måte som passer for deg, og som gir ilderen et fullkomment liv.
    BASILISK, A sort of serpent hatched form the egg of a cock. The basilisk had a bad eye, and its glance was fatal. Many infidels deny this creature's existence, but Semprello Aurator saw and handled one that had been blinded by lightning as a punishment for having fatally gazed on a lady of rank whom Jupiter loved. Juno afterward restored the reptile's sight and hid it in a cave. Nothing is so well attested by the ancients as the existence of the basilisk, but the cocks have stopped laying.”

Tha Bitch Litz sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    32
    Liker mottatt/gitt
    850/626

Tatt fra ett innlegg jeg skrev i en annen tråd:

Mer krevende enn å ha en katt, mindre krevende enn å ha en hund.
    De trenger jo ikke lufteturer, men likevel er de veldig aktive innedørs. Og har man ikke minst to så er det du som må aktivisere dem.
    De sover oppimot 23 timer i døgnet på vinterstid, men er da til gjengjeld helt propell når de er våkne. På sommeren sover de omtrent halve døgnet.
    De er nattaktive, så de er mest aktiv på kvelden og natta, men kan også være veldig aktive midt på dagen. De er ikke spesielt glad i sollys så hvis man skal gå ut med dem så lønner det seg å gjøre det i skumringen eller etter at det har blitt mørkt.

De kommer seg inn overalt! Får de hodet inn ett sted så kommer resten av kroppen også siden det bredeste punktet er hodeskallen. Så å ildersikre en leilighet eller ett hus er ikke bare bare.
    De graver i alt de kommer over av jord. Så potteplanter må enten fjernes eller settes på steder hvor de ikke har sjans til å komme til. Noe som igjen fører til det at de kommer seg dit de vil, det tar bare litt lengre tid noen ganger. Der er ekstremt smarte og noen skikkelige problemløsere.
    Lotte løp stua rundt for å finne noe hun kunne dytte bort til bokhylla så hun kom seg opp i den f eks.

De trenger minst 4-5 timer ute av buret hver dag. Og det er ett absolutt minimum. Det beste er om man har ett eget rom de kan være på så de ikke trenger å være i bur. Ett ev bur må være minst 100X100X80, helst enda større.

De klatrer! Gardiner, persienner osv. (dette gjelder ikke alle ildere, men svært mange). I tillegg så har de ett fryktelig dårlig dybdesyn... noe som fører til en del nestenulykker når de sitter på toppen av bokhylla og ikke skjønner att 2 meter ned er farlig... eller at de ikke skjønner at det går an å komme fra bokhylla til gardinstanga fordi de aldri i verden klarer å hoppe tre meter.

De gnager ikke på ting, men de elsker å tygge på alt av gummi. Noe som kan gå hardt ut over ledninger og sko.

De blir normalt aldri 100% dotrente. (det finnes ildere som er det, men det er ett betydelig mindretall) Da skal man ha mange dokasser stående rundt omkring isåfall. Men man kan begrense doplassene med å legge litt tørrfôr der de gjør fra seg, de er veldig renslige og vil ikke gjøre fra seg der det er mat.

Alt som ikke er boltet fast tilhører ilderen. Dvs at bilnøkler, husnøkler, fjernkontroller, sokker, sko, dopapir, mobiltelefoner og alt annet de kan få med seg... det forsvinner. Og du finner det sikker igjen lengst under sofaen sammen med hårbørste, strikker og ett lite arsenal med mat. (man må hamstre for dårligere tider må vite )

Så ja, de er ganske krevende, men alt bunner ned til hvor sikker man klarer å gjøre leiligheten.

Man kan bare glemme å la det stå en skål sjokolade eller et glass med brus på bordet, for glasset veltes omtrent etter 2 sekunder og posen med potetgull blir tatt med under sofaen før innholdet blir fortært. Og prøver du å stikke hånda under sofaen for å fiske fram posen så kan du banne på at den ellers bitefrie ilderen din har blitt forvandlet til en kraftig stiftemaskin. Må'kke tro at du kan komme og ta byttet fra den. Å nei, som sagt... alt som ikke er boltet fast tilhører ilderen.

Bokhyller må sikres, for de kommer seg opp i dem på en eller annen måte, og selv om de har sjekket tusen ganger allerede at det ikke er noe spennende bak bøkene, så må det sjekkes hver gang. Og det sjekkes selvfølgelig ved å dytte alle bøkene på gulvet. (det samme gjelder selvfølgelig cd'er, dvd'er ol. Forskjellen er at bøkene er for tunge til at de kan stikke av med dem, det er ikke cd'er ol, så det anbefales å ha dem høyt opp. (uten mulighet for å nås ved klatring)

Det er også en populær aktivitet å grave seg inn i sofaen fra undersiden. De fleste som har ildere har stiftet fast ett laken under sofaen sånn at de ikke kommer til under og får gravd ut skumgummi ol. Vi lagde en ramme som gikk rundt hele sofaen nede sånn at de ikke kom under i det hele tatt.

Alt knuselig på steder hvor ilderen kan komme seg er helt uaktuelt. Ilderen er IKKE grasiøs når det kommer til å gå rundt, nei, her skal alt sjekkes, spesielt stedet hvor ting står... akkurat den flekken som er dekket av ett eller annet er mer spennende enn noe annet sted. Og å dytte ting ned er den mest effektive måten å komme til det stedet.

I bunn og grunn er ildere kun for spesielt interesserte.
    De som syns det er sjarmerende med en hårball som tygger på skoene dine, stjeler sokkene dine (gjerne de du har på deg for øyeblikket) og som av og til slipper de jævligste fisene du noengang har kjent mens de sover søtt ett eller annet sted hvor du absolutt ikke finner dem og holder på å få panikk. Og som, når du først finner dem, gir deg enda mer panikk når de er helt slappe og livløse når du plukker dem opp... og som etter ett par minutter titter rart på deg og lurer på hvorfor du hylgriner over "den døde ilderen" når den bare sov sin dypeste ildersøvn. (ja, det er fler enn meg som har trodd at ilderen har vært død... det er null reaksjon what so ever og du merker ikke at de puster engang... men plutselig kommer det tilsyne to smale sprekker og de gjesper skikkelig og lurer på hva som skjer)
    Det eksisterer ikke noe IRL.... bare AFK

Med hatt og nese
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    nordpå
    Alder
    31
    Liker mottatt/gitt
    51/105

måtte le når jeg leste innlegget dit litz.
    høres ut som litt av en jobb i grunn.
    men syntes enda de små rakkerne er kjempesjarmører.
    kansje en gang i framtiden blir det aktuelt.
    ser ikke helt for meg at nå som vi har både marsvin og chinchillla skal være det rette tidspunktet og annskaffe seg det på
    R.I.P. Kompis

Tha Bitch Litz sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    32
    Liker mottatt/gitt
    850/626

Ildere går ikke spesielt godt sammen med byttedyr.
    Altså, ildere er utbryter-konger nr 1.. og også innbryter-konger.
    Skal man ha gnagere sammen med ilder så bør man ha dem adskilt på hvert sitt rom. Selv om ikke ilderen prøver å komme inn til gnagerne så vil rovdyrlukta (som ilderen har.. og den er ganske utpreget også) kunne stresse gnagerne.
    Jeg vet mange som påstår at deres marsvin ol ikke blir stresset av ildere i samme rom og rovdyrlukta... men for å være helt ærlig så tror jeg rett og slett ikke de ser stress-symptomene hos gnagerne.

Jeg syns det er direkte slemt å ha ett så utpreget rovdyr som ilder sammen med byttedyr.

Og selv folk som har hatt de helt på forskjellig sted i huset har opplevd at ilderne har kommet seg inn til marsvin/mus/rotter ol... og videre kommet seg inn i burene og tatt livet av gnagerne.

Ildere er i mye større grad enn hunder og katter drevet av instinkter. Og selv om noen påstår annet så mener jeg at man aldri kan trene en ilder til å la byttedyr være i fred.
    Man kan nok være heldig en lang periode, men instinktene til ilderen vil før eller siden ta overhånd.
    Det eksisterer ikke noe IRL.... bare AFK

Sikledyr LivMaren sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Øvst i Mjøsa
    Liker mottatt/gitt
    58/40

Sitat Opprinnelig skrevet av Litz Vis Innlegg
    Ildere går ikke spesielt godt sammen med byttedyr.
    Altså, ildere er utbryter-konger nr 1.. og også innbryter-konger.
    Skal man ha gnagere sammen med ilder så bør man ha dem adskilt på hvert sitt rom.
    Tell me all about it...ildrene mine spiste hamsteren min....
    The noblest of dogs is the hot dog, it feeds the hand that bites it.

Med hatt og nese
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    nordpå
    Alder
    31
    Liker mottatt/gitt
    51/105

er enn grunn til jeg sier at det blir kansje en gang i framtiden.
    ønsker ikke utsette dyra jeg har nå verken for stress eller faren for at en ilder skal bryte seg inn hos dem.
    takk for all info
    R.I.P. Kompis

Tags for this Thread

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine poster
  •