Først av alt. Denne er plasser feil. Ildere er IKKE gnagere, men reinspikka rovdyr som livnærer seg på gnagere i det fri.
Dette er ikke hovedsaklig flokkdyr nei, men de kan holdes flere sammen, Jeg hadde en flokk på fire, men har nå tre stk. To av dem går fortreffelig sammen, det er et ukastrert par, altså en han og en hunne. Disse kan gå sammen utenom paringssesongen, ettersom det ikke skal bli noen unger, og hannene kan være brutale på hunnene når de er som værst i brunst. Kar nr 3, er en gammel engelsk grinebiter som ikke går sammen med andre ildere. Han er opptrent Jakt ilder til bruk i kanin jakt, og har fra før jeg fikk ham ikke lært å omgås andre ildere. I tilleg ble han kastrert før jeg fikk ham, noe som gjør at han ikke blir akseptert blandt ukastrerte ildere.
Ukastrerte hanner har veldig vanskelig for å tåle trynet på hverandre under brunsten, så derfor bør de skilles om de sloss for mye. Av natur er de solidariske og streifer alene, du kan derfor ikke forvente at de vil gå i sammen. Alle mine tre må jeg holde adskilt for tiden ettersom ene hannen er i full brunst, og tispa er i brunst, men på vei ut takket være covinan (hormonsprøyte som får tispene utav brunst) og som sagt, den andre hannen går bare ikke sammen med dem uansett.
Av adferd er ileren ekstremt nysgjerrig og full av energi. De sover opptil 18 timer av døgnet pås ommeren og opptil 20+ om vinteren. derfor er de hyperaktive når de først våkner, da er det viktig at de får springe fra seg og.
Ildere liker seg ute, det er derfor viktig at du lar dem springe fra seg ute, i bånd. Jeg har ingen av mine i bånd, men jeg har brukt lang tid på å få dem til å stole på meg å komme når jeg roper på dem, ikke forvent at dette fungerer for alle. Det er ikke i en ilders natur å lære seg kommandoer, forvent derfor ikke det av dem.
Det er ikke burdyr, men de kan i bur når du sover, eller evt er på jobb, men til nøds. Har du mulighet så bydd stort utebur. Da gir du dem mulighet til å bli naturlig lysregulert, noe som stimulerer brunsten og de får en mye flottere pels av det, grunnet det dramatiske pelsskiftet de går gjennom vår og vinter. Så svaret er ja, de kan gå alene noen timer i bur, men vær oppmerksom på at når du kommer til bake så har de mer energi enn en 8åring på redbull.
De er ikke overfølsomme for temperaturer, MEN, de tåler varme dårlig. Veldig mange har ilderene sine inn konstant, og kun gir dem noen turer en gang i uka, eller et par ganger. Dette gjør at ilderen ikke får de naturlige pelsskiftene i samme grad, dvs de får ikke like kraftig vinterpels som en som får mer mulighet til å være ute.
Mine bor ute om nettene midt på vinteren og greier fint å være nede i -10, så sant de har fått mulighet til å få vinterpelsen sin. Om sommeren må jeg bruke kjøleannlegg om jeg skal ha dem ute.
Ildere svetter ikke slik som oss mennesker og greier derfor ikke å bli kvitt overskudsvarme på lik linje som oss. De blir lett overopphetet, så derfor må man være skikkelig påpasselig om sommeren, eller på varme dager.
fint om en moderatur kunne plassert denne på riktig plass, dvs ikke gangerforumet.

LinkBack URL
About LinkBacks

Svar med sitat
.
, overså det glatt jeg
.

Bokmerker