Oi, 11 unger ja, det var en god størrelse på et kull!
Mus er utrolig forskjellige når det kommer til når moren tolererer at eier håndterer ungene hennes. Jeg kunne håndtere musunger fra første dag de var født, mens den første mora jeg brukte i avl ville være ifred med dem i ganske mange dager først. Jeg ser du flyttet moren samme dag hun fikk ungene, noe som kan ende i dyp tragedie og massemord, men godt å høre at mora fremdeles har ungene. Dog det å separere mor med ungekull fra far er ikke nødvendig, da far er en tålmodig kar og jeg har hittil aldri opplevd at fedrene har massakrert ungene. Jeg har aldri flyttet hunner for seg selv når de har fått kull, og det endte aldri i ungemord, bortsett fra den ene gangen når en hunne fødte en haug med prematur-barn som trolig ikke ville overlevd allikevel.
For å være på den sikre siden, så kan du la ungene være i fred til de er ca 3 uker gamle. Håndter litt, men ikke lenge om gangen. Ettersom ungene åpner øynene, kan du håndtere lenger, og for å få tamme mus er det lurt å håndtere oftere.
Musungene vil så komme til en fase, kalt "Hopper-mouse", og de vil sprette rundt som gummiballer. Vær forsiktig å ikke hold ungene høyt over gulvet, og de både løper og hopper i en enorm hastighet, som om det var livet deres som sto på spill.
Musungene vil ikke begynne å spise skikkelig mat før etter ca 5 uker, og når de er rundt 6 uker kan du godt begynne å sette dem ut til nye hjem. Det er også viktig å separere gutte-ungene vekk fra faren, da far kan bli en jævel mot dem så fort de når seksuell alder. (mellom 5-10 uker)

LinkBack URL
About LinkBacks

Svar med sitat
Har hørt at de ikke skal flyttes etter de har fått unger, så hadde flaks med den! 

Bokmerker