Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Museunger

Hallais'n!
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Akershus
    Liker mottatt/gitt
    0/0

Standard Museunger

Hei!
    Jeg fikk to mus for en stund siden, og det endte jo såklart i 11 unger!!!
    Flyttet mamma over i et annet bur samme dagen som hun fikk ungene. Nå er det ca halvannen uke siden de kom. og nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre videre? De har blitt store, fine og mørke, men de har ikke kommet ut av huset enda.
    Når kommer de ut, og hva skal jeg gjøre med mat til dem?
    Når kan jeg begynne å håndtere dem?

Skravlekjerring CamStatic sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    24
    Liker mottatt/gitt
    711/633

Standard Sv: Museunger

Oi, 11 unger ja, det var en god størrelse på et kull!

Mus er utrolig forskjellige når det kommer til når moren tolererer at eier håndterer ungene hennes. Jeg kunne håndtere musunger fra første dag de var født, mens den første mora jeg brukte i avl ville være ifred med dem i ganske mange dager først. Jeg ser du flyttet moren samme dag hun fikk ungene, noe som kan ende i dyp tragedie og massemord, men godt å høre at mora fremdeles har ungene. Dog det å separere mor med ungekull fra far er ikke nødvendig, da far er en tålmodig kar og jeg har hittil aldri opplevd at fedrene har massakrert ungene. Jeg har aldri flyttet hunner for seg selv når de har fått kull, og det endte aldri i ungemord, bortsett fra den ene gangen når en hunne fødte en haug med prematur-barn som trolig ikke ville overlevd allikevel.

For å være på den sikre siden, så kan du la ungene være i fred til de er ca 3 uker gamle. Håndter litt, men ikke lenge om gangen. Ettersom ungene åpner øynene, kan du håndtere lenger, og for å få tamme mus er det lurt å håndtere oftere.
    Musungene vil så komme til en fase, kalt "Hopper-mouse", og de vil sprette rundt som gummiballer. Vær forsiktig å ikke hold ungene høyt over gulvet, og de både løper og hopper i en enorm hastighet, som om det var livet deres som sto på spill.

Musungene vil ikke begynne å spise skikkelig mat før etter ca 5 uker, og når de er rundt 6 uker kan du godt begynne å sette dem ut til nye hjem. Det er også viktig å separere gutte-ungene vekk fra faren, da far kan bli en jævel mot dem så fort de når seksuell alder. (mellom 5-10 uker)
    My best friends are coldblooded...

We tend to be afraid of snakes, sharks and spiders, but we love puppydogs and seals.. Once people see these animals in a different angle, it can change their mind. These are beautiful creatures, and they have every right in the world to live on this planet. - Rex Weyler

Hallais'n!
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Akershus
    Liker mottatt/gitt
    0/0

Tusen takk for svar! Jeg føler meg veldig uvitende akkurat i denne situasjonen! :P
    Jeg flyttet mor i det andre buret på kvelden, og hun fikk unger i løpet av natten! Har hørt at de ikke skal flyttes etter de har fått unger, så hadde flaks med den!
    Men da vet jeg at jeg ikke behøver å flytte dem en annen gang!

Gummiballer høres jo spennende ut! hehe, blir sikkert mye moro å se i den periode.

Men skal jeg gi noe morsmelk erstatning, eller begynner de bare å spise tørr mat og frukt og grønt når de er klare for det?
    Og er det lett å skille gutter og jenter? Hørte de i butikken vi kjøpte dem fra sa det var veldig vanskelig...?

Gleder meg veldig til de blir større hvertfall! Morro med små krek

Skravlekjerring CamStatic sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    24
    Liker mottatt/gitt
    711/633

Neida, de venner seg til å spise vanlig mat selv, så dette trenger du ikke å bekymre deg over. Naturen forteller dem instinktivt når tiden er inne for å bli nysgjerrig på fast føde.

Se på denne siden, denne har utrolig mye fin musekunnskap! Den vil gi svar på alle dine spørsmål. ^^
    My best friends are coldblooded...

We tend to be afraid of snakes, sharks and spiders, but we love puppydogs and seals.. Once people see these animals in a different angle, it can change their mind. These are beautiful creatures, and they have every right in the world to live on this planet. - Rex Weyler

Hallais'n!
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Akershus
    Liker mottatt/gitt
    0/0

Da har det skjedd litt siden sist. Ungene har fått øyer, og er ute å smaker på mat, flis og vann. Blir nok godt for musemor å få litt fri!
    Musefar måtte gi tapt i går kveld for en svulst på halsen. Plutselig i går lagde han rare nyselyder, og hadde tydelig problemer med å puste. Trist, men sånn er det vel bare noen ganger!
    Tok litt bilder da jeg skulle sifte strø i buret dems i går. Har bestilt nytt akvarium til dem, så de får samme som tarantellaen jeg har. Da blir det litt penere i stua!

Tags for this Thread

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine poster
  •