Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Har en bitteliten spurvunge her..

Skravlekjerring Juliane sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Kristiansand
    Alder
    24
    Liker mottatt/gitt
    861/1472

Standard Har en bitteliten spurvunge her..

Og vet ikke hva jeg skal gjøre med den.

Den ble funnet alene og forlatt på fortauet i byen her.

Har prøvd å gi den litt oppbløtt brød.
    Tenk positive tanker, si positive ord. Gjør positive handlinger og det positive gror

Med hatt og nese Tuvelur sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Liker mottatt/gitt
    91/105

Standard Sv: Har en bitteliten spurvunge her..

Hva vil du da? Jeg har forsøkt å ale dem opp selv mange ganger, men ender som regel dårlig... Ofte er det en grunn til at de er forlatt og er det ikke det så skader de seg ofte om de faller ut av redet.

Den trenger å ligge temmelig varmt også skal den ha mat ganske hyppig (hver 2 time ca) og da er det bedre med mark eller oppbløta kattemat (!). Men den må sansynligvis mates, har gått greit i mine tilfeller, har bare brukt pinsett og lekt fuglemamma

Jeg har overgitt noen til viltnemda også, de tok imot de jeg hadde iallefall.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Kristiansand
    Alder
    24
    Liker mottatt/gitt
    861/1472

Usj, jeg vet ikke hva jeg vil.

Får se om den overlever natta, og ta den med på jobb imorgen..

Mener du oppbløtt tørrfôr eller våtfôr?
    Tenk positive tanker, si positive ord. Gjør positive handlinger og det positive gror

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Liker mottatt/gitt
    91/105

Nei, det skjønner jeg godt! Er ikke lett, de er så skjøre...

Oppbløta tørrfor Har gitt det selv, fungerte bra. Begynte med det etter at jeg så det brukt på tv (hehe).

Som sagt, hyppig mat og varmt er tingen... legg gjerne inn en bamse som den kan klynge seg inntil når den sover siden den er alene

Lykke til da Hold oss oppdatert

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Kristiansand
    Alder
    24
    Liker mottatt/gitt
    861/1472

Fått i den ca en kule med hundefôr..

Med hatt og nese Nina1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Vennesla
    Alder
    32
    Liker mottatt/gitt
    15/0

stakkars liten da,men somregel ender sånt dårlig desverre.Er somregel en veldig god grunn fra foreldrenes side om de har dytta den ut av redet,den er nok for svak/syk til å vokse opp,og da vil ikke de bruke energien sin på den.Prøvde selv å redde en måkeunge for noen uker siden,den døde desverre ganske fort.Var veldig tynn og svak.
    Vet veldig mange bruker å gi slike fugleunger kattemiddag.Varme er noe av det viktigste,de skal jo egentlig ha moren som ligger over dem og varmer dem konstant nesten,så de kan fort bli for kalde og dø.Mat hver 3 time,men ikke mat på nettene,da kan kroa bli veldig full,kroa må få sjans å tømme seg hver natt,før du på ny forer den.Tviler på spurveforeldre er ute veldig mye å flyr og leter etter mat på nettene uansett..
    Ha den gjerne på et håndkle oppi en eske og sett den så på varmekabler om du har det et sted i huset? varme er iallefall veldig viktig her..lykke til med den,får jo håpe den overlever da..

frk. Mengele
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Stavanger
    Alder
    20
    Liker mottatt/gitt
    43/35

Lever den enda?
    Det jeg har gjort ved flere anledninger når fugleunger (desverre) har trynt i rutene våre (skjer desverre ofte pga vi har noen digre vinduer...) har jeg tatt sirisser, zophobas (store melormer), vanlige melormer (har du mulighet å få tak på fôrkakerlakker så bruk dette og) og en del kakerlakker (Blaptica dubia) og kjørt dette i foodprosessoren sammen med nekton vitaminer (beregent på fugler så klart) og kalk og most det til det til det ble en veldig bløt grøt. Jeg hadde også en del vann oppi for å tilføre ekstra fuktighet og lignende. Dette har jeg gitt fra en 10ml sprøyte ca hver andre time og ca to ganger i løpet av natten. Etterhvert som den godtok å bli matet gikk jeg over til fastføde i form av melormer (som er veldig fetende) eller voksmøllarver (som er enda mer fetende). I nødstilfelle hvis de ikke ville ha melormer har jeg dratt ned på XXL og kjøpt maggots, både stor og små (disse får man i en boks med 250 stk ca, de er gode, feite og myke i konsistens) og gitt dette.
    Etter et par uker, eller lengre, avhengig av alder på fuglene har de vært frie til å fly og jeg har ikke hatt et eneste dødsfall enda (la oss håpe det holder seg slik!).

Det viktigste er uansett at de får i seg væse/fuktighet og proteiner. Det er nettop dette som voksmøllarver og maggots er fulle av. Vitaminene er også viktig, for det hjelper på apetitten.
    BASILISK, A sort of serpent hatched form the egg of a cock. The basilisk had a bad eye, and its glance was fatal. Many infidels deny this creature's existence, but Semprello Aurator saw and handled one that had been blinded by lightning as a punishment for having fatally gazed on a lady of rank whom Jupiter loved. Juno afterward restored the reptile's sight and hid it in a cave. Nothing is so well attested by the ancients as the existence of the basilisk, but the cocks have stopped laying.”

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Kristiansand
    Alder
    24
    Liker mottatt/gitt
    861/1472

Den lever enda ja.

Har gitt oppbløtt valpefôr i hele dag og igår.

Hvor får en kjøpt den slags?

Har sirisser her, men det andre.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Liker mottatt/gitt
    91/105

Melormer får du kjøpt i de fleste dyrebutikker, vanlig tarantellamat

EDIT: Maggot får en ikke kjøpt lenger i sportsbutikkene iallefall. Segles ikke på sommeren da larvene blir spyfluer alt for fort da. JEg var og så etter det på mandag, men da var det for sent.
    Sist endret av Tuvelur : 25-06-09 kl 10:09

frk. Mengele
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Stavanger
    Alder
    20
    Liker mottatt/gitt
    43/35

Sitat Opprinnelig skrevet av Tuvelur Vis Innlegg
    Melormer får du kjøpt i de fleste dyrebutikker, vanlig tarantellamat

EDIT: Maggot får en ikke kjøpt lenger i sportsbutikkene iallefall. Segles ikke på sommeren da larvene blir spyfluer alt for fort da. JEg var og så etter det på mandag, men da var det for sent.

Aaah dumme meg, glemte jo helt at sesongen er over.
    Bananfluer kan også brukes forresten, dyrebutikken kan bestille kulturer inn til deg for ca 60-70kr pr kultur.

Melormer og Zophobas fåes kjøpt eller bestilt på dyrebutikkene. kjøper du stk pris på melormer ligger de på 1-3kr stk eller med en hektopris på rundt 100kr (man får maaaange på et hekto hehe), Zophobasene er dyrere pr stk, men hektoprisen er som regel den samme (man får vel rundt en 40-60stk på et hekto). Et kilo kan man få for 600kr hvis dyrebutikken bestiller inn kilovis om gangen.
    Dyrebutikkene KAN også bestille inn Blaptica dubia, men innprisen på dem er helt sinnsykt, 12kr pr stk, eller hvis butikken bestiller flere av gangen er innprisen 7 kr stk, noe som tilsvarer at de vil koste henholdsviv 40kr eller 16-18kr pr stk som er helt horribelt, når jeg selger tar jeg ikke mer enn 1,5 pr stk
    På listene til Imazo står det også buffalo mark (Alphitobius diaperinus) for tiden. Dette er mikroormer som egentlig blir brukt i kakerlakkkulturer for å holde dem fri for mugg. Man får kjøpt dem i en 250grams boks, og her er det mye orm hehe, men mulig de blir ltit for små for ditt brukt, men de er hvertfall fetende og goe.

BASILISK, A sort of serpent hatched form the egg of a cock. The basilisk had a bad eye, and its glance was fatal. Many infidels deny this creature's existence, but Semprello Aurator saw and handled one that had been blinded by lightning as a punishment for having fatally gazed on a lady of rank whom Jupiter loved. Juno afterward restored the reptile's sight and hid it in a cave. Nothing is so well attested by the ancients as the existence of the basilisk, but the cocks have stopped laying.”

Skravlekjerring Trine sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    sør-trøndelag
    Liker mottatt/gitt
    533/346

Stakkars liten !! Håper den klarer seg !
    I love my computer because all my friends live in it

Tags for this Thread

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine poster
  •