Viser resultater 1 til 14 av 14
Liker Tre14Liker
  • 1 Posten til Juliane
  • 1 Posten til Juliane
  • 5 Posten til SnowDOG
  • 2 Posten til CamStatic
  • 2 Posten til Mara
  • 3 Posten til Pysen

Tråd: Er blandingshunder friskere enn renrasede?

Up your arsenal Green Machine sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Liker mottatt/gitt
    261/293

Standard Er blandingshunder friskere enn renrasede?

Sitat Opprinnelig skrevet av SnowDOG Vis Innlegg
    Edit: Fancy kennelnavn er oppskrytt.
    Nja. Hvis man har som formål å gi rasen man driver med en forbedring/forsterkning så er det jo minimalt med arbeid å ordne seg et kennel-navn? Det var noe med å tenke kvalitet foran profitt, men selvsagt er det flere nyanser av grått her

Årsaken til at jeg spurte var rett og slett bare for å evt kunne gå og snoke på foreldre og slektskap på hunden, se bilde av foreldre osv. Snoker litt på Bernermiljøet så det vakke verre enn det
    Sist endret av mushi : 09-06-11 kl 21:17 Årsak: Flyttet og lagde ny tråd. -mushi

Trafikkfarlig
    Medlem siden
    Feb 2011
    Liker mottatt/gitt
    4/3

Standard Sv: Gladtråden 6

Vil man avle kvalitetshunder, så burde stambøkene åpnes, men det kommer vel aldri til å skje.. Rasehunder er sykdomsparasitter, så om fyret har kennelnavn eller ikke hadde ikke vært min første bekymring. De bekymringene hadde jeg spart for dyrlegeregninger. Man kan argumentere for ditten og datten. Men forskning viser at hunder med en større geenpool rett og slett er friskere. Menneskerasen har dessverre foresaket mye lidelser for hunder kun pga syke ideer om raserenhet. Leon Fradley Whitney som var kjent for å promotere rasehunder i begynnelsen av forrige århundret, fikk mye ros av Hitler for å promotere rase og sterilisering av mennesker med mentale svakheter.

Hunder har eksistert i mange tusen år, hunderaser i omkring 200 år.. blandingshunder ftw.
    Sist endret av mishmash : 09-06-11 kl 00:43

Skravlekjerring Juliane sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Kristiansand
    Alder
    24
    Liker mottatt/gitt
    861/1472

Sitat Opprinnelig skrevet av mishmash Vis Innlegg
    Vil man avle kvalitetshunder, så burde stambøkene åpnes, men det kommer vel aldri til å skje.. Rasehunder er sykdomsparasitter, så om fyret har kennelnavn eller ikke hadde ikke vært min første bekymring. De bekymringene hadde jeg spart for dyrlegeregninger. Man kan argumentere for ditten og datten. Men forskning viser at hunder med en større geenpool rett og slett er friskere. Menneskerasen har dessverre foresaket mye lidelser for hunder kun pga syke ideer om raserenhet. Leon Fradley Whitney som var kjent for å promotere rasehunder i begynnelsen av forrige århundret, fikk mye ros av Hitler for å promotere rase og sterilisering av mennesker med mentale svakheter.

Hunder har eksistert i mange tusen år, hunderaser i omkring 200 år.. blandingshunder ftw.
    Stamtavler er jo tilgjengelig på f.eks Dogweb på NKK, og en kan der sjekke mye bakover.

Med blandingshunder aner du ikke om foreldrene er helsesjekket eller noe som helst.
    Fleur liker dette.
    Tenk positive tanker, si positive ord. Gjør positive handlinger og det positive gror

Trafikkfarlig
    Medlem siden
    Feb 2011
    Liker mottatt/gitt
    4/3

Flere studier viser at blandingshunder baade er friskere og lever lenger. Logisk fordi det er en mindre sjanse for at begge foreldrene baerer paa samme syke recessive alleler. I foelge en studie fra USA saa har 25% av alle rasehunder genetiske sykdommer. Skummelt. Det virker det som at folk er av oppfatning av at saa lenge to hunder er av samme rase saa er det seriost aa avle! (finnes utrolig mange hobby-oppdrettere i Norge) Jeg tror at denne denne tankegangen vil foere til at vi faar det samme problemet med loeshunder som de har i de fleste andre land. Se paa finn f.eks: I et land med bare 5 millioner mennesker, saa er det fryktelig mange valper til salg. Blir alle solgt? Flere folk burde begynne aa sjekke omplasseringssentere og gi bort delen av finn.no. Etter aa ha besoekt flere omplasseringssentere i USA, saa vet jeg ikke om jeg har samvittighet til aa kjoepe fra oppdretter igjen.
    Sist endret av mishmash : 09-06-11 kl 14:18

Skeptisk... Timmyjenta sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Bergen
    Alder
    30
    Liker mottatt/gitt
    801/1064

Mamma ringte nett i sted, de har akk kjørt hjemover med lillevoffen. Måtte bare le jeg, hun er helt gira! *Christine, tuuuusen takk for at du ordnet dette til meg!!* Hørte pappa i bakgrunnen: Stakkars meeeeg, er det dette jeg skal høre på hele hjemturen??

Når mamma er så glad så blir jeg det også!!
    Hvil i fred aller beste Sprite Girl!! 1992-2012

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Kristiansand
    Alder
    24
    Liker mottatt/gitt
    861/1472

Sitat Opprinnelig skrevet av mishmash Vis Innlegg
    Flere studier viser at blandingshunder baade er friskere og lever lenger. Logisk fordi det er en mindre sjanse for at begge foreldrene baerer paa samme syke recessive alleler. I foelge en studie fra USA saa har 25% av alle rasehunder genetiske sykdommer. Skummelt. Det virker det som at folk er av oppfatning av at saa lenge to hunder er av samme rase saa er det seriost aa avle! (finnes utrolig mange hobby-oppdrettere i Norge) Jeg tror at denne denne tankegangen vil foere til at vi faar det samme problemet med loeshunder som de har i de fleste andre land. Se paa finn f.eks: I et land med bare 5 millioner mennesker, saa er det fryktelig mange valper til salg. Blir alle solgt? Flere folk burde begynne aa sjekke omplasseringssentere og gi bort delen av finn.no. Etter aa ha besoekt flere omplasseringssentere i USA, saa vet jeg ikke om jeg har samvittighet til aa kjoepe fra oppdretter igjen.
    Men det som ikke nevnes er at disse blandingshundene ikke sjekkes for PL (minatyrer), AD og HD, de øyelyses sjelden osv.

Jeg har importert flere hunder og driver oppdrett.

Mine hunder er 100% friske, de sjekkes årlig, og jeg er svært nøye på linjer, helse og rasestandard.

At det finnes elendige oppdrettere av rasehunder er jeg helt enig i, men ikke la dem ødelegge for de seriøse!
    Miss Puddel liker dette.
    Tenk positive tanker, si positive ord. Gjør positive handlinger og det positive gror

Bø! SnowDOG sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Bergen - Fana
    Alder
    32
    Liker mottatt/gitt
    429/600

Blandingshunder er ikke sunnere og friskere enn rasehunder. Det at GENETISK MANGFOLD er friskt og bra er sant men da snakker vi ikke om tilfeldige blandingshunder... for disse blandingshundene kommer jo fra rasehunder som sliter med sine genetiske defekter.

Vi mennesker har nå ødelagt hunder ganske mye med å avle fram diverse raser for å forsterke egenskaper men desverre også minker drastiske det genetiske mangfoldet. Så det hjelper lite med å være blandingshund når foreldre har arvelige sykdommer som de fører videre.
    Hadde hunder bare blandet seg uten menneskelig innblanding der de sterkeste overlevde og alt det der så ville blandingshundene etter laang tid blitt sunnere enn dagens hunder.
    Sist endret av SnowDOG : 10-06-11 kl 13:51
    Osito

Skravlekjerring CamStatic sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    24
    Liker mottatt/gitt
    711/633

Det er også lite/ikke eksisterende rapporter om sykdommene som blandingshunder får. På rasehunder så har man en viss kontroll nettopp pga at ting blir skrevet ned, og følger med stamtavlen. På blandingshunden så har du omtrent ingen kontroll over sykdommene som forfedrene til valpen har/hadde.
    Jeg er ganske sikker på at hadde liknende arbeid blitt gjort på blandingshunder, så ville man sett at blandingshunder er ikke nødvendigvis noe friskere enn rasehunder.

That being said, syns det er tragi-komisk at mennesker kan være så ekstremt nøye på dette med arvelige sykdommer på dyra sine - mens samtidig er det få som er nøye på dette med sin egen art. Jeg skulle likt å se hvor mange mennesker i verden det finnes som IKKE har en eller annen form for arvelig sykdom.
    Juliane og SunnyBunny liker dette.
    My best friends are coldblooded...

We tend to be afraid of snakes, sharks and spiders, but we love puppydogs and seals.. Once people see these animals in a different angle, it can change their mind. These are beautiful creatures, and they have every right in the world to live on this planet. - Rex Weyler

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Kristiansand
    Alder
    24
    Liker mottatt/gitt
    861/1472

Standard Sv: Er blandingshunder friskere enn renrasede?

Jeg synes det er viktig med mennesker også jeg, og er veldig glad for at jeg ikke har eller er bærer av noen arvelige sykdommer.

Medlem siden
    Mar 2008
    Liker mottatt/gitt
    261/293

Woot det var jo ikke jeg som starta det

Snutehjelper mushi sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Tønsberg
    Alder
    25
    Liker mottatt/gitt
    512/453

Sitat Opprinnelig skrevet av Green Machine Vis Innlegg
    Woot det var jo ikke jeg som starta det
    Jeg bare røska alt ut av gladtråden og lagde ny tråd Ditt var det første reine innlegget om temaet, derfor fikk du æren
    Wanting people to listen, you can't just tap them on the shoulder anymore. You have to hit them with a sledgehammer.

Medlem siden
    Mar 2008
    Liker mottatt/gitt
    261/293

Jammen jammen, halve innlegget handler jo om at jeg ikke mente det som at det var noe dårlig hund? Og mishmash's første innlegg om blandingshunder er jo før min er det ikke >_>

Fersking Mara sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Tønsberg
    Alder
    29
    Liker mottatt/gitt
    112/128

Skjønner ikke at det er noe å diskutere engang.. Man kan ikke lure genene. Det kommer an på foreldrene hvor frisk en valp blir, ikke om den er blanding eller ikke.. Men med blandinger vet man ingenting, og det gjør det jo litt risikabelt.
    Juliane og LeneM liker dette.

Skravlekjerring Pysen sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Aust Agder
    Liker mottatt/gitt
    91/243

Jeg er så for uplanlagt og planlagt blandings avl,de er jo mye friskere og det å avle b.c i alle blandings avl skaper jo lydige hunder. Så om noen år nå så vil alle blandings hunder være ekstremt lydige og friske.
    Så kan alle som kjøpe renrasede hunder bare sitte det med sine syke ulydige renrasede hunder og angre....Og det heter vel ikke bandings avl i 2011, det heter designer hunder,gud hvor flott hva?

*ironi*
    Juliane, Mara og Miss Puddel liker dette.
    Smil til værden og værden spytter igjen

Lignende tråder

1. Blandingshunder
    By bøllefrøet in forum Generell hundeprat og spørsmål
    Svar: 6
    Siste innlegg: 20-05-10, 15:19
  2. Renrasede dvergveddere selges
    By bøllefrøet in forum Salg
    Svar: 8
    Siste innlegg: 07-01-09, 21:29

Tags for this Thread

Regler for innlegg