Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Hva bruker du under transport av hesten

Snutehjelper Linda sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Tønsberg
    Alder
    32
    Liker mottatt/gitt
    250/197

Standard Hva bruker du under transport av hesten

Har du på noe når hesten står på henger, eller står den uten noe? Og hvorfor?

Skravlekjerring Marita sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Liker mottatt/gitt
    641/834

Standard Sv: Hva bruker du under transport av hesten

Min står bare med grime, ikkeno transportsokker eller noe stæsj!
    Det er fordi han står som en prest hele veien, og trenger ikkeno ekstra utstyr! Han er barfot, så om han hadde tråkka seg så hadde ikke det vært verdens undergang! Sår gror

Med hatt og nese Tuvelur sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Liker mottatt/gitt
    91/105

De få gangene jeg kjører med min så står han med transportsokker. Det er fast rutine,rett og slett som en billig forsikring. Han er en kløpper til å tråkke seg. Jeg pleier også å bandasjere halen hans, så den ikke skal bli gnidd bort under turen, det har jeg opplevd flere ganger tidligere på andre hester.

Men det er det Bruker minst mulig, men jeg har jo en fullblods! Hehe

Skeptisk... Timmyjenta sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Bergen
    Alder
    30
    Liker mottatt/gitt
    801/1064

Kun grime på alle tre fordi de trenger ikke noe mer.
    Hvil i fred aller beste Sprite Girl!! 1992-2012

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Tønsberg
    Alder
    32
    Liker mottatt/gitt
    250/197

Hvordan vet dere at de ikke trenger mer? Trafikken er uberegelig, og selv om hesten står fint, og dere kjører rolig så vet man aldri hva andre rundt dere gjør?!
    Myyye stygge forbikjøringer fordi man kjører rundt med henger, folk MÅÅÅ bare forbi. Kan bli nedbremsinger osv og stabbling av bein i hengeren, og da er det fort gjort at det går galt. Bare lurer...

Min står akuratt nå med kraftige pessoa transportsokker, med skinn nederst. Halebandasje (han skubber ikke halen, men er evig løs i magen så fort han skjønner det skjer noe, han blir spent). Og ofte et dekken, lett fleece blir det i dag. Godt med varme over lenden, de fleste er rolige da.

hestegal..eller bare gal? majann sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Fevik...ca.
    Alder
    30
    Liker mottatt/gitt
    17/31

min sto uten noe da han ble kjørt fra førde til fredrikstad for snart ett år siden...han så ikke ut da han kom ned, men jeg fikk beskjed om at han ikke trengte noe, fordi det aldri hadde vært noe problem før...
    - så nå sist, når jeg flytta til sørlandet med han, så hadde jeg på han høye transportsokker på alle fire, og halebandasje - null problem, og hel og fin hest. Dekken om det er kaldt ute, men ikke hvis jeg ikke må!
    "Imagination sets me free, to be JUST what I want to be"
    www.fredriksborg-hestesportsenter.no - og jeg har æren av å være webmaster!
    www.majann.net www.majann.deviantart.com - jeg tegner på bestilling!

Skravlekjerring Marita sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Liker mottatt/gitt
    641/834

Sitat Opprinnelig skrevet av Linda Vis Innlegg
    Hvordan vet dere at de ikke trenger mer? Trafikken er uberegelig, og selv om hesten står fint, og dere kjører rolig så vet man aldri hva andre rundt dere gjør?!
    Myyye stygge forbikjøringer fordi man kjører rundt med henger, folk MÅÅÅ bare forbi. Kan bli nedbremsinger osv og stabbling av bein i hengeren, og da er det fort gjort at det går galt. Bare lurer...
    Nei for all del, alt kan skje, hengeren kan velte osv.... Men jeg bekymrer meg ikke for det av den grunn! En hest tåler da et sår eller to! Jeg gidder ikke dikkedukke og putte bomull under arma på hesten min heller Han har blitt frakta så mange ganger nå at jeg vet han tar alt med den største ro!

Hva andre gjør er opp til dem, men sålenge min måte funker på min hest er det det viktigste

Snutehjelper Miss Puddel sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Sted
    på et jorde
    Alder
    41
    Liker mottatt/gitt
    255/257

jeg har tildels hadd beinbelegg, men som Marita sier, jeg har også barfothester, de får ikke tråkket seg så veldig uten sko. Og belegg etc kan skli ned, og faktisk gjøre mer skade enn nytte. Jeg har hatt dekken på Leiv Vidar hvis vi har kjørt når det er kaldt, men det har stort sett vært skivebom, han har ikke trengt det.
    Men grime er jo definitivt kjekkt å ha da...
    Å tro at livet vil behandle deg bra, bare fordi du er et godt menneske er som å tro at en rasende okse ikke vil angripe deg bare fordi du er vegetarianer...

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Tønsberg
    Alder
    32
    Liker mottatt/gitt
    250/197

Ja, klart. Det er jo opp til hver og en, men mener ikke akuratt dette er å pakke inn hesta i bomull..

Skravlekjerring Madeira sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Trondheim
    Alder
    26
    Liker mottatt/gitt
    165/183

Jeg har ikke hest nå, men jeg har brukt høye transportsokker, transportdekken (eller varmere dekken ved kaldt vær) grime og halv-elasktisk transportleietau på hestene. Jeg setter sikkerheten høyt!

Transporterte hoppa mi uten beskyttelse til/fra trening på et ridesenter her i byen, altså kort kjøretur som hun har kjørt maaange ganger, var alltid rolig på hengeren og vant sjåfør. Vi ble forbikjørt av en tulling på motorveien og måtte bremse litt hardt i en sving og det ble litt rabalder baki hengeren, men vi var snart hjemme (2-3 minutter) og kunne uansett ikke stoppe på veien, så vi kjørte hjem til stallen. Lasta av en hest med 15-20 cm lange flenger opp i gjennom beina! Hengeren var full av blod og hesten hadde problemer med å gå. Ble kraftig halt på to bein, fikk infeksjon i det ene, måtte stå på boks/liten luftegård i over 2 mnd før vi kunne begynne å leie henne på tur. Er ikke interessert i reprise av denne episoden så nå pakker jeg heller hesten inn i bomull.
    Eneosbabe - 85 Disc/holy priest - Vashj EU - Horde

Hallais'n!
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    nannestad
    Liker mottatt/gitt
    0/0

Grime, dekken om det er kaldt. Bruker ikke beskyttere, da hestene står roligere uten. Reser ukentlig på stevner og treninger å det har alltid gått ok.

Lignende tråder

1. Hva fòrer du hesten din på og hvorfor?
    By Marita in forum Helse og fôring
    Svar: 26
    Siste innlegg: 18-01-09, 18:37
  2. Transport fra oslo til Bergen
    By Mac dyregod in forum Generelt om dyr
    Svar: 3
    Siste innlegg: 16-11-08, 22:58
  3. Hesten din som menneske
    By _Kristine_ in forum Hesteprat
    Svar: 10
    Siste innlegg: 11-04-08, 14:48
  4. Transport til Sverige