Viser resultater 1 til 15 av 15
Liker Tre2Liker
  • 2 Posten til Linda

Tråd: Hvordan trener du?

Snutehjelper Linda sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Tønsberg
    Alder
    32
    Liker mottatt/gitt
    250/197

Standard Hvordan trener du?

Hva gjør du i hverdagen? Har du treningsprogram, eller tar du det som det kommer, og har du noen mål å se frem mot?

Jeg har aldri vært flink til å følge noen program, ettersom det kommer mye ann på dagsformen min hva jeg kan orke. Og hesten er fort stressa så vi tar alt som det kommer der og da. Men vi har mange små mål, og store.
    Nå må vi ha saltilpasser igjen, ettersom han har bygget en god del ryggmuskler han ikke hadde før (nå ser han snart bola ut over ryggen, men det er jo bare bra) så nå er det kun kjøring. I dag tror jeg vi skal ut å kjøre tømmer med lunnedraget bla (tjæra lyktestolper er tuuungt). Neste mål nå er 3 dagers landstevne på starum i kjøring (tror jeg blir groom, men er jo jeg som trener hesten mest, og vi er et team, men søs kjører han ofte bedre under press og stress) i august samt å kunne roe ned etter kjappe svinger, og kunne justere "turboen" ennå bedre etter kjappe og hurtige ting. Og lange mål er vinter cupen, NM igjen neste år, og landstevne på jarlsberg osv, og holde formen gjennom alle disse (blir fler). Mye greier men....

Ka dokk gjør?

Snutehjelper Miss Puddel sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Sted
    på et jorde
    Alder
    41
    Liker mottatt/gitt
    255/257

Standard Sv: Hvordan trener du?

har trent siden årskiftet med tanke på å starte distanse, men det er tydeligvis en eller annen sjebnegud som vil stikke kjepper i hjulene for meg, så jeg får neppe startet før enn i september, pga skulderen min. Jeg har brukt å føre treningsdagbok, men antall kilometer, og hvilket tempo vi har holdt etc. men da jeg måtte operere armen her nå mistet jeg litt piffen, så jeg har ikke skrevet noe etter det, selvom jeg har ridd etter det.
    Og jeg prøver å variere mest mulig med hvor jeg rir, tempo og om jeg kjører eller rir...
    Å tro at livet vil behandle deg bra, bare fordi du er et godt menneske er som å tro at en rasende okse ikke vil angripe deg bare fordi du er vegetarianer...

Skeptisk... Timmyjenta sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Bergen
    Alder
    30
    Liker mottatt/gitt
    801/1064

Gamle hesten min blir ridd på turer iblant. Hun brukes kun for kosens del og at hun ikke skal bare "være her" liksom.

Støvet skrittes to ganger for dagen grunnet skade- håpet er at hun på sikt kan trenes opp til løp igjen.

Treåringen kjøres både bakketrening og intervalltrening. Hun har en-to dager fri i uken.
    Håpet er at hun kommer ut i løp etterhvert.
    Hvil i fred aller beste Sprite Girl!! 1992-2012

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Tønsberg
    Alder
    32
    Liker mottatt/gitt
    250/197

Finner frem denne igjen jeg.

Ser både her, og rundt i miljøet at det er en del skadde hester.
    Hvordan trenes det rundt om, og hvordan unngå skader?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Bergen
    Alder
    30
    Liker mottatt/gitt
    801/1064

Nå om dagen er det så godt som full trening på begge to. Treåringen blir endel ridd også, trives med det.
    Løpshesten har vi fått totalforbud mot å ri på så lenge hun har sjanse på å komme tilbake i løpsbanen så hun blir kun kjørt og går ellers ute. For å holde beina i orden så godt som vi kan kjøles de ned etter trening og bandasjeres for å hindre slag.

Medlem siden
    Sep 2008
    Sted
    på et jorde
    Alder
    41
    Liker mottatt/gitt
    255/257

er nøye med variasjon, de ris på tur på vei, kjøres, trenes dressur og klatring i terrenget.
    Men like viktig som trening er jeg nøye med hvile. Hestene går på utegang, og om de har gått mer enn 10 km en dag, skal de ha fri dagen etter.
    Å tro at livet vil behandle deg bra, bare fordi du er et godt menneske er som å tro at en rasende okse ikke vil angripe deg bare fordi du er vegetarianer...

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Tønsberg
    Alder
    32
    Liker mottatt/gitt
    250/197

Sitat Opprinnelig skrevet av Miss Puddel Vis Innlegg
    er nøye med variasjon, de ris på tur på vei, kjøres, trenes dressur og klatring i terrenget.
    Men like viktig som trening er jeg nøye med hvile. Hestene går på utegang, og om de har gått mer enn 10 km en dag, skal de ha fri dagen etter.
    Snakket en del om dette i stallen, og med ridelærern vår, og equiterapauten vår. De mener alle det samme, har hesten jobbet hardt skal den brukes og tøyes litt dagen etterpå. Selv om de går på utegang. Dagen etter der en en mye bedre dag for å ha fri. De trenger litt hjelp til å få rørt opp muskler og kropp, og de vil gå litt mindre av seg selv, om de er støle og tunge i kroppen.
    Lite tips bare...

Skravlekjerring Marita sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Liker mottatt/gitt
    641/834

Sitat Opprinnelig skrevet av Linda Vis Innlegg
    Snakket en del om dette i stallen, og med ridelærern vår, og equiterapauten vår. De mener alle det samme, har hesten jobbet hardt skal den brukes og tøyes litt dagen etterpå. Selv om de går på utegang. Dagen etter der en en mye bedre dag for å ha fri. De trenger litt hjelp til å få rørt opp muskler og kropp, og de vil gå litt mindre av seg selv, om de er støle og tunge i kroppen.
    Lite tips bare...
    Det stemmer det
    Dagen etter stevne bl.a er det best å ta en liten aktiv skrittetur for å få løst opp støle muskler

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Bergen
    Alder
    30
    Liker mottatt/gitt
    801/1064

Vi skritter alltid en tur på hestene dagen etter de har gått løp. Begynner liksom dagen med det.
    Slippes de ut i luftegård bare ser jeg at de har lett for å bare stå rett opp og ned til de taes inn igjen.
    Da er det bedre å ta en skikkelig lang skrittetur.

Medlem siden
    Sep 2008
    Sted
    på et jorde
    Alder
    41
    Liker mottatt/gitt
    255/257

jeg har vurdert det, men jeg ser at de beveger seg så mye på beitet at det vil tilvsvare en skrittetur. beitet vi har for øyeblitkket er 1 km langt, og med vann i den ene enden og mat i den andre...

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Tønsberg
    Alder
    32
    Liker mottatt/gitt
    250/197

Sitat Opprinnelig skrevet av Miss Puddel Vis Innlegg
    jeg har vurdert det, men jeg ser at de beveger seg så mye på beitet at det vil tilvsvare en skrittetur. beitet vi har for øyeblitkket er 1 km langt, og med vann i den ene enden og mat i den andre...
    Sansynligheten for at de beveger seg likt etter en dag med hard bruk som etter en dag med lite bruk er liten... De beveger seg forskjellig også selv om de flytter bena...
    Marita og Timmyjenta liker dette.

Medlem siden
    Sep 2008
    Sted
    på et jorde
    Alder
    41
    Liker mottatt/gitt
    255/257

sånn som de SLYNGLENE mine herjer rundt tror jeg ikke det er noen fare, Q#€%&"#%&"møkkadyr, i dag ble jeg vekket av at to av dem jogget på utsiden av kjøkkenvinduet... *knurre*

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Bergen
    Alder
    30
    Liker mottatt/gitt
    801/1064

Bra med hestelester som trener seg selv, vet du vel!

Medlem siden
    Sep 2008
    Sted
    på et jorde
    Alder
    41
    Liker mottatt/gitt
    255/257

liker bare ikke når de tvangstrener meg FØR klokka sju om morgenen...

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Bergen
    Alder
    30
    Liker mottatt/gitt
    801/1064

Hvordan trener dere for tiden?

Ja jeg savner mer liv på hestedelen her!

Her går det i intervaller og bakketrening for tiden.

Pål trenes kun intervalltrening, annenhver, tredjehver dag. Avhengig om han skal gå løp eller ikke. Skal han gå løp så går han vanlig uken før, og så blir det fire fem kjappe intervaller på et rettstrekke søndagen. Mandag fri, tirsdag noen kjappe intervaller igjen og så en rolig ride/kjøretur onsdag kveld dagen før løp.

Besta går intervaller og får bakketrening. En typisk uke ser omtrent sånn ut: Mandag bakketrening, tirsdag fri, onsdag intervaller, torsdag fri, fredag bakketrening, lørdag fri, søndag intervaller.
    Har prøvd meg frem til et opplegg som passer henne, og nå ser det ut som jeg har funnet et som er rimelig bra. Så skal holde det i tre uker til, mulig fire så er det på banen håper jeg. Se hvor hun står fartsmessig og ikke minst at hun får luft.

Lignende tråder

1. Noen brukshundklubber som trener IPO?
    By Ferdinan in forum Hundesport
    Svar: 1
    Siste innlegg: 08-03-09, 18:41
  2. Arnardo trener slo ponni
    By sivmee in forum Hesteprat
    Svar: 25
    Siste innlegg: 27-08-08, 20:55
  3. Hvor mye trener du din hund?
    By mushi in forum Generell hundeprat og spørsmål
    Svar: 16
    Siste innlegg: 28-03-08, 09:37

Tags for this Thread