Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 15 av 22
Liker Tre7Liker

Tråd: Morud gård

Skravlekjerring €renate€ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Bondelandet
    Alder
    23
    Liker mottatt/gitt
    199/114

Standard Morud gård

Jupp, frøkna har blitt bonde!
    1april overtok "vi" gården(Fattern har kjøpt gården, mens det er jeg som driver den).
    Dermed er jeg blitt den stolte(Og vettaskremte) eier av de 70 søteste sauene noensinne mange av dem drektige, og et uvisst antall frittgående kaniner.

Det har gått fort i svingene her, jeg hadde absolutt ingen erfaring med sau fra før av, bortsett fra at jeg har hilsa på mange av de når de har gått på beite rett vedsiden av hagen min(Det er nemmlig nabogården vi har overtatt). Så jeg har måtte lære i ei sabla fart, og ikke en mnd etter vi overtok engang blir jeg nå snart kastet inn i lamminga, som vi forventer start på rundt 23-24april

Jeg har jo i tillegg full jobb, og bikkjene som krever sitt, så man kan trygt si at jeg føler det som om jeg jobber nesten døgnet rundt her, det er slitsomt, og skummelt å plutselig skulle ta seg av alle disse nye skapningene, men herreguuuud så spennende det er, jeg bare ELSKER å holde på med dyr, når jeg nesten må kaste megselv ut av senga 6 om morgenen for å gå bort å fore, blir jeg plutselig våken og smilende idet jeg går inn i fjøset og 70 sauer hilser meg høylytt godmorgen, og etter kveldsforinga, når hele kroppen verker og hyler etter senga, blir det fort glemt av å sitte en stund i fjøset og kose på mette, fornøyde sauer

Dere kan nok forvente dere masse bilder og gladnyheter etterhvert, og jeg er sikker på at det nok kommer til å bli litt hysterisk utblåsning her når ting ikke går bra også Heh..

Skravlekjerring CamStatic sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    24
    Liker mottatt/gitt
    711/633

Standard Sv: Morud gård

Haha, så herlig! Gratulerer så mye, da, gleder meg til bilder og mer fortellinger om hvordan det går!
    €renate€ liker dette.
    My best friends are coldblooded...

We tend to be afraid of snakes, sharks and spiders, but we love puppydogs and seals.. Once people see these animals in a different angle, it can change their mind. These are beautiful creatures, and they have every right in the world to live on this planet. - Rex Weyler

Kjeder seg tussi2 sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Helgeland
    Alder
    27
    Liker mottatt/gitt
    589/624

Gratulerer så masse med bææææ
    Kan tenke meg til at det må være superspennende og skummlet
    €renate€ liker dette.
    Jeg elsker å snakke om ingenting.
    Det er det eneste jeg vet noe om

Snutehjelper mushi sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Tønsberg
    Alder
    25
    Liker mottatt/gitt
    512/453

Gratulerer! Tjener man noe på sauer? Du kan jo ikke jobber så mye i mange månedene før det sier stopp tenker jeg.
    Håper vi får se noen bilder, høres utrolig spennende ut!
    €renate€ liker dette.
    Wanting people to listen, you can't just tap them on the shoulder anymore. You have to hit them with a sledgehammer.

Trafikkfarlig
    Medlem siden
    Feb 2011
    Liker mottatt/gitt
    4/3

Gratulerer! Kjenner jeg nesten er litt misunnelig.. Høres så idyllisk ut å drive gård, selv om det hadde vært altfor mye ansvar for meg
    €renate€ liker dette.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Bondelandet
    Alder
    23
    Liker mottatt/gitt
    199/114

Sitat Opprinnelig skrevet av mushi Vis Innlegg
    Gratulerer! Tjener man noe på sauer? Du kan jo ikke jobber så mye i mange månedene før det sier stopp tenker jeg.
    Håper vi får se noen bilder, høres utrolig spennende ut!
    Ja, man kan tjene på sau, men de fleste har annen jobb i tillegg, dog ikke full jobb slik som meg da, grunnen til at jeg har det er fordi jeg ikke får inn en eneste krone på gården før slakta til høsten/vinteren, dermed er gården et gigantisk pengesluk akkurat nå, men jeg håper på å kunne ha gården som eneste jobb etterhvert, jeg kommer riktignok ikke til å bli rik på det, langt derifra, men får jeg bare nok for slakt og i tilskudd til at jeg og dyra kan leve passelig behagelig så er jeg fornøyd.

Også må jeg ikke jobbe riktig så mye fremover nå da, fra torsdagen av tar jeg minst 1mnd fri fra jobb pga lamminga, også er det jo ikke så lenge igjen til dyra slippes på beite, og da blir arbeidsmengden betydelig mindre på gården.

Skravlekjerring lissi sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    sollefteå, sverige
    Liker mottatt/gitt
    713/924

Grattis så mye kan tenke meg det er kjempe spennende og en utfordring: Lykke til
    €renate€ liker dette.
    De galne har det godt, men jeg har det bedre.

love me or leave me.... hey where is everybody going?

Et sår på utsiden kan gro fort, men et sår på innsiden gror kanskje aldri...

R.I.P Bobby og mini savner dere masse

Studenten Maiwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Bergen
    Alder
    24
    Liker mottatt/gitt
    70/55

Du tjener nå vel på ulla også etterhvert

Gratulerer forresten, må være veldig spennende! Kjekt med mange dyr da, er så koselig Vi (mor og far da, jeg er hjemme på påskeferie nå ) får villsau-lam på tunet her om noen uker, gleder oss Vi skal stort sett ha de for at de skal holde det som var beitemarker før, i orden, for nå tar gresset overhånd
    "Å lese en god bok er som å ha solen i ansiktet." - Ukjent

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Bondelandet
    Alder
    23
    Liker mottatt/gitt
    199/114

Sitat Opprinnelig skrevet av Maiwa Vis Innlegg
    Du tjener nå vel på ulla også etterhvert

Gratulerer forresten, må være veldig spennende! Kjekt med mange dyr da, er så koselig Vi (mor og far da, jeg er hjemme på påskeferie nå ) får villsau-lam på tunet her om noen uker, gleder oss Vi skal stort sett ha de for at de skal holde det som var beitemarker før, i orden, for nå tar gresset overhånd
    Nå har jeg ikke solgt ulla ennå(Vi klippte sauene for ikke lenge siden nemmlig), så jeg er ikke sikker på akkurat hvor mye jeg ender opp med, men utifra det jeg har hørt fra andre bønder er det lite å tjene på ulla.
    Og for de av oss som ikke klipper selv går mye av denne inntekta til å dekke klipperens lønn.
    Så jeg regner ikke ulla som noen særlig inntektskilde overhodet.

Åhh, spennende med villsau da Vurderer å bytte til slike selv, mindre arbeid med de.

Studenten Maiwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Bergen
    Alder
    24
    Liker mottatt/gitt
    70/55

Åhh, trodde det var litt penger på ull jeg. Kjedelig da!

Ja, det blir nok moro. De er så søte nå, helt svarte bortsett fra noen hvite tuster på hodet
    "Å lese en god bok er som å ha solen i ansiktet." - Ukjent

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Bondelandet
    Alder
    23
    Liker mottatt/gitt
    199/114

ÅRETS FØRSTE LAM PÅ MORUD GÅRD ER HER!!

Jeg gikk nedover midtgangen i dyrerommet, som jeg alltid pleier før jeg starter foringa, plutselig, midt i saueflokken ser jeg en liten tass, jeg tenker med meg selv at nå MÅ jeg snaske meg å ordne meg briller, for nå ser jeg syner akkurat da titter den lille på meg og kommer med det nusseligste "bææææ'et" jeg noensinne har hørt
    Stakkaren så rent så forskrekket ut, men neppe så forskrekket som meg, trynet mitt må ha vært et komisk syn. Jeg gikk fra overraskelse til "awwwww" til *Sensurere ekstrem nordnorsk bannskap* på ca 10sekunder

Sauene er nemmlig ikke delt opp i båser ennå, og den tidligere eieren, som skal være her å hjelpe meg med lamminga og det hele er i bilen, 1time unna, på vei hit nettopp for å sette opp båsene FØR lamminga skulle starte

Uansett, den lille og dens mor er nå trygt satt på bås, fått seg en stor, varm og deilig høydunge å ligge i, og den lille ser ut til å være i finfin form.

Bildene suger, men uansett, her er mitt aller første lam:

Brusmaskinsjåfør *Silje sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Bergen
    Alder
    19
    Liker mottatt/gitt
    12/15

Så spennende å drive gård og gratulerer med det lille søte lammet!
    €renate€ liker dette.
    Vennlig hilsen fra Silje, Kissi & Pusine

Skravlekjerring lissi sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    sollefteå, sverige
    Liker mottatt/gitt
    713/924

Gratulere med årets første lam
    €renate€ liker dette.
    De galne har det godt, men jeg har det bedre.

love me or leave me.... hey where is everybody going?

Et sår på utsiden kan gro fort, men et sår på innsiden gror kanskje aldri...

R.I.P Bobby og mini savner dere masse

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Bondelandet
    Alder
    23
    Liker mottatt/gitt
    199/114

1uke etter første lammet kom, og nå er vi oppe i 11stk.. Dette går saaaaaaakte..

Noen nye bilder av lam som er noen dager gamle(Ergo er de tørre, og all gørra er forsvunnet så de ser faktisk søte ut nå):

Også lillegutten, første lammet som kom, nå en uke gammel:

Skeptisk... Timmyjenta sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Bergen
    Alder
    30
    Liker mottatt/gitt
    801/1064

Lam er bare noe av det søteste!