Viser resultater 1 til 14 av 14
Liker Tre2Liker
  • 1 Posten til Linda
  • 1 Posten til Linda

Tråd: Utålmodig og stressende

Skeptisk... Timmyjenta sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Bergen
    Alder
    30
    Liker mottatt/gitt
    801/1064

Standard Utålmodig og stressende

Ikke helt optimal overskrift, men beste jeg kom på som best forklarer åssen gampen er.

Hun går på for full maskin uansett om man leier henne eller hun blir kjørt. Hun lar seg ikke stoppe når hun først er ute og går, da svarer hun med å gå opp på to eller gå enda fortere om noen tar henne i hodet og prøver å holde henne.
    På travbanen når kusken skal overta henne pleier jeg og ta henne i hodet og leie henne bortover mens pappa og kusken bytter plass. Det går sånn noenlunde greit, men også her kan hun finne på å steile. At noen går ved siden av henne bryr henne ikke, hun går rett på alt.
    Vi har ved et par anledninger prøvd å styre henne på vegger, dette funker jo på "alle" så.., men hun fortsetter å gå.. At hun smeller hodet i veggen bryr henne tilsynelatende ikke.
    Når hun kjøres hjemme og stalldøren er lukket inntil nå som det er så kaldt så er det nødt å være en på stallen som kan åpne døren når hun kommer inn fra trening. Også her går hun rett i døren uten å bry seg om det.

Når hun står i boksen sin og det er folk på stallen står hun og graver nonstop. Fôringer er helt grusomt, hun graver seg omtrent gjennom gulvet frem til hun har fått mat. Hun hører når vi kommer borti veien og har gravd i to minuter før vi i det hele tatt har åpnet døren..

Her forleden hadde jeg nett gitt de middag og måtte hive oppi en ny havresekk da det var tomt. Hun var ferdig og spise og begynner og grave igjen med en gang..

Dette med gravingen er ganske frustrerende, selv om det ikke virker som at de to andre bryr seg om det..

Husker en tidligere hest vi hadde, hun var også sånn som gikk på noe helt sykt, og hun gikk med nett på mulen i løp. Dette funket og godt mulig vi prøver det på Svarta hjemme.

Det er kun pappa som kjører henne- jeg måtte ærlig si at jeg hadde ikke sjans å holde henne- så han måtte faktisk overta midt under treningsturen..
    Nå har hun slitt med et sår i munnen som vi fikk orden på, men igår hadde hun fått det igjen.. Vi har smurt det hver eneste dag, og før/etter kjøring.
    Nå skal hun ha noen dager fri for bitt for å få vekk såret.

Noen som har vært borti lignende hester?

Tips til hva vi kan forsøke?
    Hvil i fred aller beste Sprite Girl!! 1992-2012

Snutehjelper Miss Puddel sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Sted
    på et jorde
    Alder
    41
    Liker mottatt/gitt
    255/257

Standard Sv: Utålmodig og stressende

Jeg mener havens har en mûsliblanding som skal virke dempende på gærne hester, men jeg husker ikke hva den heter
    Å tro at livet vil behandle deg bra, bare fordi du er et godt menneske er som å tro at en rasende okse ikke vil angripe deg bare fordi du er vegetarianer...

Skravlekjerring Marita sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Liker mottatt/gitt
    641/834

Sitat Opprinnelig skrevet av Miss Puddel Vis Innlegg
    Jeg mener havens har en mûsliblanding som skal virke dempende på gærne hester, men jeg husker ikke hva den heter
    Cool mix du mener?

Medlem siden
    Mar 2008
    Liker mottatt/gitt
    641/834

Bare en teori ut av det blå her....
    Du sa ang unghesten at hun aldri har lært å rygge pga dere trener fremfremfrem, fortest mulig fra A-Å!
    Da er det jo ikke rart at hun her og oppfører seg sånn? Dere tenker fart fart, og trener dermed mye fart..Så da er det jo ikke enkelt for hesten å tolke når hun skal "skru seg av" eller være "på"...
    Det jeg ville prøvd var å trene henne mye fra bakken. Lære henne å rygge, da det krever mye fokus av henne, og gjør at du er den som bestemmer veien hun skal gå. I tillegg ville jeg trent mye leiletrening. At du har ditt personlige rom hun ikke skal få lov til å komme inn i uten invitasjon, og at hun ikke kommer seg dit hun vil uten at DU bestemmer at hun får lov. Stresser hun seg opp så ta en volte. Gang på gang. Få henne til å skjønne at dere er der, og at hun rett og slett ikke får LOV til å gå dere rett ned.
    Virker egentlig som et lederskapsproblem i tillegg til at hun ikke har lært det dere vil at hun skal gjøre?

Sier ikke at jeg har rett her, men dette er iallefall det jeg tenker

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Bergen
    Alder
    30
    Liker mottatt/gitt
    801/1064

Denne hesten har vært sånn fra hun ble født, vi har nemlig snakket med oppdretteren og lurt på det her.
    Hun har blitt kjørt mye i skritt og arbeid her hos oss, og lite intervaller og sånn grunnet dette her..
    Hun har aldri blitt kjørt hurtigarbeid med på travbanen, kun løpene hun har startet istedet for å ase henne opp mer enn nødvendig.

Når det gjelder unghesten min, så kan hun rygge, men får henne ikke til å rygge av henger.

Jeg er jo mye hjemme nå om dagene, så skal jammen ta meg noen leieøkter med Svarta og se hvordan hun reagerer på det!

Snutehjelper Linda sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Tønsberg
    Alder
    32
    Liker mottatt/gitt
    250/197

Jeg hadde ikke gitt henne lov jeg...
    Nå vet jo ikke jeg helt hvordan akuratt hun er, men jeg har omskolert en del travere, og en galopphest.
    Og har en VELDIG pågående xtraver selv.
    Det første vi trener på når hestene kommer i stallen er å kunne stå, og stoppe. Det tar tid, og det er frustrerende, men gud så deilig det er når det sitter!
    Hadde ei svær kaldblods hoppe hos oss som var akuratt slik du beskriver. Hun gikk under navnet traktoren... Trampa ned alt forran seg, tok man henne i munn, la hun seg på og beit seg fast og trava hurtigere og hurtigere.
    Vi trena bestandig med samme lyd, alle som holdt på med henne. Hun fikk ikke gå ut av boksen sin, med døra åpen. Hun fikk ikke gå ute før vi satt i salen og gav beskjed, eller går før hun fikk smatt fra vogna. Tror det handler mye om å være konsekvent, at ikke de får ta den plassen de tar seg til rette på. Må man gå på 10 ganger, og ha hjelp til å holde hesten i hodet, så får man det til det sitter.
    Men jeg er streng, og hver morgen når jeg er i stallen før jobb så må hestene klare å stå i boksene sine, med dørene oppe mens jeg surrer rundt å tar på dekken, veier høy osv. Alt sånn i hverdagen, hver eneste dag er jo det som hjelper, noe som du sikkert også vet av erfaring

Ikke gi henne lov til å tråkke innenefor der du vil ha henne, om dere leier osv. At hun går på to betyr jo at hun tester dere, og når ikke hun må, så vinner hun jo, og det blir sikkert noen reale fighter før hun gir seg... Men vær bestemt. Hun skal gjøre akuratt det dere ber henne om, så sant hun er frisk, og ikke har noen "vondter" som gjør at hun ikke klarer det.

Morsk var kjempe heit, redd, stressa i starten når han kom til oss. Og vi fikk han ikke til å stå alene. Men pappa måtte holde han i hodet, og vi klatrert på. Men han fikk aldri gå uten å stå når vi gikk på. Tok ikke så mange ukene før han sto pal... for det gjore han jo hver dag. Stein gal når han fikk gå, men han kunne stå. Og han kunne prrrooo.
    Jobbet også på en stor travstall et år, og ingen av hestene der sto. Det var bare å slippe de løs fra kjettingene og hive seg i vogna. Trav er jo frem frem, fra dag en man begynner å håndtere dem, så det er jo ikke så rart de er sånn...
    Timmyjenta liker dette.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Bergen
    Alder
    30
    Liker mottatt/gitt
    801/1064

Nå har jeg hatt noen testinger med henne i leietau. Hun går RETT på meg, og ser ikke ut til å skjønne poenget med å holde på med det vi gjør. Hun skriker etter de som er inne på stallen og bare går opp på to og tosker seg.
    Jeg leier de to andre rett som det er, og begge de stopper når jeg stopper- uten at jeg trenger å ta i tau eller dra i dem liksom.
    Mens her så går hun meg rett ned, stå i ro skal hun IALLFALL ikke! Tok tiden på hvor lenge alle tre kunne stå i ro(jeg fant ut at jeg satt en grense på 5 minutt sånn at jeg ikke gjorde det aaaltfor vanskelig første gangen jeg testa. )

Sprite`n: 5 minutt
    Besta: 5 minutt(her ble jeg faktisk overrasket!)
    Svarto: 20 SEKUNDER..

Så, jeg har ikke gitt opp, men ser jo at det er lang vei å gå. Sist vi var på travbanen var hun værre enn noen gang da det skulle byttes i sulkyen, hun stod ikke rolig før hun var klistret i en vegg.

Kan hun se dårlig? Tenker siden hun går rett på(begge de to andre stopper når jeg stopper og blir stående bak meg til jeg fortsetter å gå) og det at hun omtrent går gjennom vegger når hun styres mot de.
    Hun virker ikke til å bry seg om at hun skaller hodet i vegger- så da kan hun vel egentlig ikke se dårlig?! Ville det ikke vært en naturlig reaksjon å skvette isåfall?

Jeg aner ikke, men må bsre lufte tankene mine..

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Tønsberg
    Alder
    32
    Liker mottatt/gitt
    250/197

5 min er jo lenge!

Sånn jeg har starta så tar jeg proo, hesten står, den begynner å tenke frem, og jeg slipper den frem, med masse ros. Når jeg har gjort dette noen ganger så krever jeg at de må vente litt før de får gå frem, selv om man ser at de tenker frem.

Om hun så dårlig ville hun vel vært veldig var og våken på ting, og som du sier vegger. Men det går jo ann å teste?!
    Får hun lov til å stresse og stå på to, eller sier du i fra at nok er nok, og gir henne noe annet å bruke hodet på?
    Og hvor står du når hun skal stå. Fungerer hun best når du holder på henne, eller om hun får stå helt fri fra deg, med avstand, skal du stå inntil osv.. Hvor føler hun seg tryggest og roligst?

I vetrinær kontrollen i maraton må vi bestandig klø Morsk inni øra og holde en hånd på halsen for å få ned pulsen hans, det er der han er mest stressa nå, veldig gira på oppgaven sin da.
    Timmyjenta liker dette.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Bergen
    Alder
    30
    Liker mottatt/gitt
    801/1064

Hun er veldig vâr på det meste egentlig, når jeg tenker meg om. Når hun begynner å stresse og vise tegn til å gå opp på to har jeg snudd tvert, gått en annen retning, og da virker hun litt forvirret med en gang, går rolig noen skritt og så er det på an igjen.

Prøvde tretti sekund noen dager etter jeg prøvde første gang, og da gikk det litt bedre, men fremdeles stod hun ikke i ro noe særlig lenge. Når jeg ber henne stå så har jeg prøvd meg litt frem. Hun står definitivt roligst når jeg er nærmt, og med en hånd på halsen hennes.

Medlem siden
    Mar 2008
    Liker mottatt/gitt
    641/834

Hvordan er pulsen og reaksjonen din når hun steiler og går deg ned? Kaver du deg opp eller klarer du å være like rolig og behersket?

Og 30 sekunder er også mye. jeg ville begynt med så kort som 5 sekunder...kanskje og mindre. Rose masse når hun klarer det, og utvide gradvis med 5 og 5 sekunder når det virker som hun fatter poenget

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Bergen
    Alder
    30
    Liker mottatt/gitt
    801/1064

Sitat Opprinnelig skrevet av Marita Vis Innlegg
    Hvordan er pulsen og reaksjonen din når hun steiler og går deg ned? Kaver du deg opp eller klarer du å være like rolig og behersket?

Og 30 sekunder er også mye. jeg ville begynt med så kort som 5 sekunder...kanskje og mindre. Rose masse når hun klarer det, og utvide gradvis med 5 og 5 sekunder når det virker som hun fatter poenget
    Prøver å holde meg rolig, men er ikke lett når man får 500 kilo hest rett på seg alltid.. Spesielt på travbanen når man kanskje har det litt travelt men da er vi jo tre rundt henne også..

Idag stod hun i ro i 25 sekunder, det var jeg fornøyd med!

Fortsette å trene på å stå i ro jah.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Tønsberg
    Alder
    32
    Liker mottatt/gitt
    250/197

Litt spent på hvordan det går her jeg.. Har dere sjekka ut noe mer?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Bergen
    Alder
    30
    Liker mottatt/gitt
    801/1064

Sitat Opprinnelig skrevet av Linda Vis Innlegg
    Litt spent på hvordan det går her jeg.. Har dere sjekka ut noe mer?
    Det går egentlig veldig fint. Hun har mye nerver som ødelegger for henne, men dette har kommet seg betraktelig siste tiden.
    Om kveldene bruker jeg ekstra tid på henne, stell og kos og dull bare. Hun nyter det og klarer å slappe av.
    Hun virker roligere, så håper det fortsetter sånn.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Tønsberg
    Alder
    32
    Liker mottatt/gitt
    250/197

Sitat Opprinnelig skrevet av Timmyjenta Vis Innlegg
    Det går egentlig veldig fint. Hun har mye nerver som ødelegger for henne, men dette har kommet seg betraktelig siste tiden.
    Om kveldene bruker jeg ekstra tid på henne, stell og kos og dull bare. Hun nyter det og klarer å slappe av.
    Hun virker roligere, så håper det fortsetter sånn.

Det er bra

Tags for this Thread

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine poster
  •