Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: Har fått meg degus, en del ting jeg lurer på

Skravlekjerring Tiniuspuza sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Skien
    Alder
    25
    Liker mottatt/gitt
    71/184

Standard Har fått meg degus, en del ting jeg lurer på

Jeg har endelig fått meg degus

Hu ene er håndtam og kommer alltid ut i hånden min og lar seg kose litt med og spiser godis fra hånden min. Hu går også litt løs på gulvet på rommet der jeg har de.
    Problemet er hvordan jeg får hu andre tam. Fikk beskjed av hu jeg kjøpte den av at hu var håndtam, men det er hu tydeligvis ikke. Hu vil ikke komme ut i hånden min og jeg får ikke komme i nærheten av henne omtrent unntatt når jeg har godbit som hu napper til seg og løper avgårde med.
    Den ene dagen bet hu meg, så jeg har vel egentlig blitt litt skvetten selv også.
    Har noen tips til hvordan jeg kan gå fram og få henne like trygg som hu andre?

Noen andre ting:
    Hvilket degusfòr er best? Vet de skal ha spesielt for degus, men vet ikke hvilket merke jeg bør velge.
    Tenkte å legge inn noen gnagepinner, hvilket tre kan jeg evnt ta dette fra?
    Hvilke grønnsaker kan jeg gi de som ikke inneholder sukker og som ikke er skadelig i små mengder?
    Bør jeg fylle huset med noe så det er deilig og varmt der? Jeg bruker litt hamstervatt og har også litt avispapir.
    Hva slags temperatur tåler de å gå i til daglig? Har litt varierende temperatur siden det er på soverommet og jeg ikke har varme der.

Og vet noen noe kjekt om degus i tillegg til dette så er det bare å fortelle meg, prøver å snappe opp mest mulig informasjon
    Det er aldri for sent å begynne et nytt og bedre liv, -derfor venter jeg en stund til."

Besøk min blogg og legg igjen en hilsen

Snutehjelper mushi sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Tønsberg
    Alder
    25
    Liker mottatt/gitt
    512/453

Standard Sv: Har fått meg degus, en del ting jeg lurer på

Når jeg hadde degus for en del år siden gav jeg de masse godbiter for å bli venner. Det tar tid, men kommer etterhvert Hamstervatt er vel uegnet til alle dyr? Bruker ubleket tørkepapir til hamsteren, kanskje det er noe for degus også'? Legg ut noen bilder da!

Mattilsynet har laget en brosjyre på dem, der sto det mye bra! Som for eksempel dette

Hovedfôret til degusene bør være en spesiell degusblanding eller en blanding av
    chinchilla- og marsvin-pellets, samt enkelte kalorifattige typer frø. Høy er også en
    viktig del av dyrenes kosthold og må alltid være tilgjengelig i buret.
    En gang iblant kan man gi degusene litt snacks, som f.eks. tørket mais, tørkede
    roseknopper (chinchilla-snacks) og “gulrotstenger” (godbiter til dvergkaniner). Da
    deguser bare tåler svært små mengder sukker, olje og nøtter, er det veldig viktig
    å holde seg strengt til de riktige typer fôr. Hvis ikke vil dyret bli sykt og i verste fall
    dø. F.eks. kan man gi en degus en halv peanøtt hver tredje dag med god samvittighet, men oftere enn dette kan skade dyret. Deguser skal heller ikke spise
    frukt, da dette kan gi dem sukkersyke. Av grønnsaker kan man f.eks. prøve salat,
    gulrot, broccoli, agurk, blomkål og tomat.
    Drikkevannet skal skiftes daglig og man må også påse at dyrene har mat nok
    hver dag. Vannet bør serveres fra vannflaske siden vann i en åpen skål fort blir
    tilgriset. Det er veldig individuelt hvor mye vann en degus drikker. Noen liker
    friske grønnsaker og drikker lite vann. Andre igjen liker kun tørkede grønnsaker,
    men drikker desto mer vann

Grunnen til at de ikke skal ha sukker er at de lett får sukkersyke.

Linken til brosjyren er http://www.mattilsynet.no/mattilsyne...kk_h_9839a.pdf
    Wanting people to listen, you can't just tap them on the shoulder anymore. You have to hit them with a sledgehammer.

Skravlekjerring Tiniuspuza sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Skien
    Alder
    25
    Liker mottatt/gitt
    71/184

Standard Sv: Har fått meg degus, en del ting jeg lurer på

Har den brosjyren. Vet at de ikke kan fordøye sukker så er derfor jeg håper å finne noen som har litt erfaring med degus slik at at jeg vet litt hva de kan få og ikke.

Hvis noen har noe mere informasjon generelt om degus som ikke står noe sted eller som kommer av egen erfaring så del gjerne her
    Det er aldri for sent å begynne et nytt og bedre liv, -derfor venter jeg en stund til."

Besøk min blogg og legg igjen en hilsen

Lignende tråder

1. Lurer på
    By tussi2 in forum Nybegynner
    Svar: 3
    Siste innlegg: 23-08-09, 13:19
  2. Degus For
    By Trine in forum Degus
    Svar: 2
    Siste innlegg: 05-02-09, 18:09

Tags for this Thread

Regler for innlegg