jeg synes at det er like gale som å mishandle etterhvert annet lite dyr. fisk føler smerte. fisking med stang og sluk er en forferdelig måte å drepe et dyr på. vokst opp med fisking, men fisker ikke selv. de er også dyr.
http://www.ba.no/nyheter/dyr/article4478657.ece
Denne artikkelen er en av flere som har dukket opp i det siste. Der media skriver at de kakket fisken, eller slo fisken eller whatever..
Hva mener dere? Fiskemishandling?
Er vi oppvokst med at fisk bare er fisk, og at vi ikke tenker lengre? At vi ikke mener den føler smerte? At vi kan bare drepe fisk, selv om vi ikke skal spise den, bare fordi vi kan?
Dere som eier fisk? Ser dere dette annerledes? Har dere mer sympati med fisken?
My Husky, My Love, My heartbeat at my feet
jeg synes at det er like gale som å mishandle etterhvert annet lite dyr. fisk føler smerte. fisking med stang og sluk er en forferdelig måte å drepe et dyr på. vokst opp med fisking, men fisker ikke selv. de er også dyr.
Så lenge fisken dør med en gang, er det helt greit. Avlivet en litt stor akvariefisk her selv for noen dager siden. Da fanget jeg den med en hov og putta den i ett litermål med vann, gikk opp og la den på en skjærefjøl, før jeg kappet hodet av den. Mange sier at det er like bra å fryse dem ned, men tror det er bedre jo kjappere det er, så har ikke prøvd det før.
Wanting people to listen, you can't just tap them on the shoulder anymore. You have to hit them with a sledgehammer.
Nå jobber jo jeg på tråler da, så å drepe fisk er vel noe av det jeg gjør mest. Kan vel ikke akkurat si at det er veldig humant, da fisken kan ligge flere timer i klem i mottaket før den dør, men det finnes ingen andre alternativer heller. Hvertfall ikke hvis en skal drive lønnsomt, og noe annet hadde vel ikke vært aktuelt.
At folk dreper fisk for moro skyld, eller skader dem med viten og vilje har jeg derimot ingenting til overs for. Nå tror jeg ikke at fisk føler smerte på samme måte som mennesker, men at de blir stressa og føler en viss form for smerte er jeg vel ikke i tvil om.
Mener på at for en stund siden var det noen forskere som forsket på dette med om fisker føler smerte, og de kom frem til at fisker IKKE kjenner smerte.
det er jo ingen grunn til at fisker ikke skal føle smerte.
ny forskning viser at fisk føler smerte. http://www.nettavisen.no/reise/article2650016.ece
![]()
Må si at eg irriterte meg over den artikkelen. Ka er egentlig vitsen med å drepe en fisk bare for å se på den? Skal man ikke spise fisken bør man la den være ifred og heller observere den eller eventuelt fange og slipper den ut igjen.
Selv driver eg en del med fisking og har mange fisk på samvitigheten men tar livet av fisk kun når den skal konsumeres. Fisk dør kjapt om man kakker den hardt i hodet.![]()
Osito
Hvis du hadde undersøkt litt videre så hadde du finnet ut at denne fisken er en dypvansfisk som lever laangt ute i dypet... Det at den lå og flaut i fjæra, og i tillegg gikk av på midten når de skulle dra den opp på land indikerer vel at fisken alt var død.. En dypvansfisk er neppe oppe ved land og vannflaten hvis den er frisk.. Sannsynligheten for at den alt var død da den fikk steinen i hodet er rimelig stor..
Ellers er jeg enig med deg. Ingen vits å drepe for gøy.
Vet hvilken fisk det er. Faktisk så tar journalistene feil for det er ikke en sildakonge men er en sølvkveite.
Denne kom opp for å dø naturlig (ingen vet korfor det kommer til overflaten for å dø) men å miste halen sin og få en stein i hodet er vel ikke helt nødvendig. Hadde vært enda mer spennendes å observere dens naturlige død fra litt avstand enn å dra den mot land.
Jaja.
Osito
Vet ikke hva jeg tenker jeg? Reagerer egentlig ikke så fryktelig på artikkelen tror jeg? Men så har jeg ikke satt meg så veldig inn i problemstillingen heller.
Og jeg fisker selv, fra tid til annen. Kan ikke si at jeg sliter med dårlig samvittighet pga det. Men så er jeg også obs på å drepe fisken så kjapt som mulig etter å ha fått den på land da.
Jeg driter i hvem faren din er, finn deg et annet vann å gå på - for her skal jeg bade!
tonje.org - Med egen rottedel
bloggen min - Bare babbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig rottebur
Bokmerker