Jeg har ikke engelsk bulldog selv, kjenner mange som har det og er innehaver av en annen buldlog (amerikansk bulldog).
En engelsk bulldog sine myter kan sammenlignes med mytene om mops.
Det finns selvfølgelig individer som ikke ser ut i måneskinn, som har pusteproblemer, eksemer allergier og leddgikt osv og folk avler på disse fordet om.
Det du burde gjøre er å ta kontakt med valpeformiddler,e vt også norsk bulldog klubb, der inen finner du mye info om rasen, oppdrettere og du kanogså stille spørsmål i forumet.
Det sier seg selv at en ikke kjøper valp etter foreldredyr som har svairygg ned til bakken, mer nese innover i fjeset enn noe annet og eksemer.
kontakt som sagt valpeformidler eller oppdrettere, forklar dem hva du vil ha. og de vil hjelpe deg.
En bulldog er likevel ingen dans på roser skal du vite!
De er tøffe og søte, kule og alt det der. men de røyter! små stive hår som setter seg i alle klærene du har (og du får de ikke bort), de sikler! spesiellt etter de har drukket, da ligger halve vannskålen ighjen i soffan elelr på gulvet i en finfin formasjon etter hvor hunden har gått.
De er sta og kan være ekstremt trassen, dette er ikke en begynnerrase.
De fiser til de ekstreme grader og jeg skal love deg at når de gjør det vil du ikke være i samme hus som dem.
de har en tendens tilø å tygge på ting og elsker å dra i ting,gardiner, ledninger, klær, bamser, puter whatever.
Men om du kan finne deg i alt dette og ser forbi de hårete klørene, sikelet på gulvet, kjøper en luftfrisker og tåler alternativ hørsel i ny og ne så skal jeg love deg at du aldrig kommer til å legge øynene dine på en annen rase noen gang igjen!
En engelsk bulldog trenger ikke overdrevent mye morsjon, men det skal sies at om de er understimmulert og kjeder seg gjør de langt mer skade enn f.eks en chihuahua.
De fleste engelske bulldoger og franske for den del, kan heller ikke svømme så du må være påpasselig medd en rundt vannet, en flytevest ordner dette så du og din beste venn akan nyte en svømmetur i felleskap.
Bulldogger kan også fort bli overopphetet, det tar lengre tid for dem og kjøle seg ned pga alt huden og de korte nesene og tar kortere tid for dem å bli varm enn andre raser pga at de har lit mer å drasse på.
ble litt langt dette her!
Men som sagt det lureste du gjør er å ta kontakt med valpeformiddler og norsk bulldogklubb
Once a Bulldog-Always a Bulldog!
Bokmerker